Dela sidan:

David "Shingy" Shing har haft flera tunga positioner på internetjätten AOL (som 2018 blev Verizon Media i och med samgåendet mellan Yahoo och AOL) sedan han kom till bolaget 2007. Nu bekräftar han sin sorti genom en uppdatering på Linkedin. 

Shingy hade chefsroller på AOL i USA innan ansvaret utvidgades till Nordamerika. Som föreläsare har han gjort sig känd för sin extroverta personlighet, oortodoxa framträdanden och verbala förmåga som bland annat synts i uppmärksammade föredrag på SXSW och TEDx.

Enligt källor till Adweek är hans avhopp ett eget initativ. Hans självpåtagna roll som "digital profet" har alltid varit omdiskuterad och vag. Positionen har beskivits som övergripande förändringsarbete med alla delar av företaget.

I uppdateringen på Linkedin skriver "Shingy" att han kommer att jobba självständigt med varumärken för att hjälpa dem att optimera sin närvaro. 

"Vi lever i en avgörande tid där mycket står på spel i hur vi utövar media och marknadsföring. Jag har haft det unika privilegiet att prata med själen i vår bransch (som futurist) ... och jag tror att det är en kritisk tid att bevara kvalitéer som mänsklig värdighet, kreativitet och medkänsla när vi utnyttjar de spännande möjligheterna.", skriver han. 



Dela sidan: