Dela sidan:

E-handel.se var först att rapportera om händelsen där en privatperson anmält den tyska hemelektronikjätten till Reklamombudsmannen (RO) för en sponsrad bild på Instagram Stories på Mediamarkts svenska konto. Annonsen marknadsförde kedjans outlet med löftet om "galna priser". Anmälaren reagerade på att priserna knappt var sänkta utan att priserna var nästintill de samma som innan. 

"Väldigt förvirrande då galna priser uppfattas som mycket lägre än originalpris", skrev anmälaren till RO.

Annonsören Mediamarkt framför i sitt uttalande att samtliga varor i annonsörens outletkampanj försetts med ett före- och ett efterpris och att kunden därför själv kan avgöra hur mycket produkternas har prissänkts. Den genomsnittliga rabatten på produkterna i kampanjen är cirka 25 procent. 

Men Reklamombudsmannens Opinionsnämndens (RON) ger anmälaren medhåll och stöder sitt fällande beslut på artikel 5 Internationella Handelskammarens bestämmelser kring vilseledande reklam 16–17 §§ i marknadsföringslagen (MFL) som slår fast att "utförsäljning" och "realisation" endast får användas när produkten som marknadsförs säljs till ett väsentligt lägre pris.

Nämnden anser benämningar såsom "galna priser" och "outlet" framkallar samma förväntningar hos konsumenterna som "utförsäljning" och "realisation". Därför krävs att priserna på de produkter som säljs med de aktuella påståendena erbjuds till ett väsentligt lägre pris än normalt. En prissänkning på omkring tio procent motsvarar enligt RON inte en förväntan hos genomsnittskonsumenten för "galna priser" och outlet.
Prispåståendena är därför vilseledande, enligt nämnden. 



Dela sidan: