Dela sidan:

I år är det 50 år sedan Stryktipset började erbjuda 13 matcher på kupongen när Tipsextra hade premiär i SVT, 1969. Två fenomen  som tillsammans byggt svenskarnas relation till engelsk fotboll och supporterkultur.

I sin senaste film har Stryktipset tagit fasta på de starka emotionella banden mellan engelsk fotboll och svenskarna. Som så ofta. Perfect Fools film är en fortsättning på historien om Sture, Tony och Aron och illustrerar känslan av gå till ombudet för att lämna in säsongens första kupong.

Inspirationen är tydligt hämtad från britpopen som var stilbildande i populärkulturen främst under 1990-talet. Reklamfilmen är en pastisch på den klassiska musikvideon till The Verves "Bittersweet Symphony" från 1997 med sångaren Richard Ashcrofts flamboyanta och nonchalanta sprapats genom folkvimlet på en en Londons trottoarer. En låt som av många anses definiera britpop-eran. 

I Stryktipsets version är det skådespelaren Anders Lönnbro (känd från bland annat tv-serien Hammarkullen) som gör en mer sympatisk promenad ackompanjerad av låten. Han käkar korv, tjoar på förbipasserande och utstrålar göteborgsk lycka när han ska lämna in säsongens första kupong. 

Förutom huvudbyrån Perfect Fools, har produktionsbolaget Is This It samt byråproducenten Colony varit med och tagit fram filmen.



Dela sidan: