Dela sidan:

I juni presenterade Resumé listan över Näringslivets 150 Superkommuniktörer. Kommunikationslistan toppades av pr-strategen John Mellkvist för sitt arbete med att sätta ålderism på agendan. Tvåa hamnade nätverket All of us som lyfter frågorna om jämlikhet och mångfald i branschen:

– Det känns fantastiskt. Jag och mina medgrundare Roshanak Fatahian och Nicole Kavander är väldigt glada över att frågan kring mångfald i branschen äntligen tas på allvar., säger Canan Yasar, en av grundarna till All of us so till vardags är creative director på Obeya. 

Vad gör en företagsledare till en bra kommunikatör?

– Det krävs lyhördhet. En person som inte antar utan verkligen försöker förstå sin målgrupp och den värld de lever i.



Har du några tips till svenska företagsledare när det kommer till kommunikation?

 –Massor. Men två saker som är extra viktiga. 
– Ta dig utanför din bubbla. Åk och handla någon annanstans, läs en tidning som du i vanliga fall inte skulle ha läst, gå ut och ät på en restaurang som inte serverar det du är van vid.



– Ta ansvar för att representationen ska öka i din organisation och ställ krav på byråer och andra samarbetspartners. Att inte veta hur du ska gå tillväga är inget försvar, det finns många att fråga. Som mig till exempel.

Hur har din syn på vad som är bra kommunikation förändrats det senaste året?
– Jag lär mig och utvecklas hela tiden (hoppas jag) men kommunikation som förstår sin målgrupp, som är relevant och i rätt kontext, som skapar en emotionell känsla kommer alltid att vara bra kommunikation.

Vad anser du vara det mest spännande som händer i kommunikationsvärlden just nu?
– Att vi kom tvåa Men det jag verkligen ser fram emot är att se åt vilket håll värderingsdriven kommunikation kommer att gå åt. De värderingar som drivs idag är väldigt safe och saker som alla kan skriva under på men samhället blir mer och mer polariserat och åsikterna dras isär mer. Vad kommer man att ta ställning för då? Bli superkonservativa och säga nej till abort eller ännu lamare där man inte tar ställning för något då man inte vågar riskera sin affär?



Dela sidan: