Dela sidan:

Totalt publicerade svenska tidningar 760 artiklar om Stockholm Pride under perioden 25 juli till 7 augusti (själva evenemanget hölls mellan den 29 juli till 3 augusti). Under samma period publicerades omkring 2500 inlägg på sociala medier. 

Nedanstående diagram från Meltwater visar utvecklingskurvan för Stockholm Pride i sociala och traditionella medier under tidsperioden. Piken nåddes under invigningsdagen den 29 juli.






De företag och organisationer som fick störst genomslag i traditionella medier genom att omnämnas i artiklar där Pride omnämndes var dels Nobina, bussbolaget som utsågs till Sveriges mest hbtq-vänliga arbetsplats av fackförbundet Unionen.

Andra varumärken som ofta omnämndes på nyhetsplats var UNHCR, föga överraskande RFSL, Unionen som delade ut priset och  IKEA som i samband med Pride släppte en regnbågsfärgad kasse där överskottet från kassen gick till UNHCR:s arbete för att skydda HBTQ-flyktingar.

RFSL och IKEA var även två av varumärkena som fick störst genomslag i sociala medier där också Polisen, Försvarsmakten och Svenska Kyrkan var frekvent omnämnda. 



Dela sidan: