Dela sidan:

I helgen publicerade New York Times ett långt reportage där den amerikanska tidningen spårade hur nyheter med en högerextrem och nationalistisk agenda sprids runtom i världen. Reportaget fokuserar specifikt på Sverige och hur vi som land används som slagträ i den internationella debatten kring nationalism, invandring och integration. 

"I nationalisternas värld har Sverige blivit ett varnande exempel och deras beskrivningar dryper av skadeglädje".

Chloe Colliver, forskare vid institutet Strategic Dialogue som kartlägger den digitala spridningen av högerextremism, menar att påhittade eller kraftigt vinklade nyheter om Sverige blivit en av de vanligast återkommande inslagen på de högerextrema sajterna.

– Jag skulle tro att det är på samma nivå som den antisemitiska kampanjen mot George Soros. Det har blivit en hörnsten i diskussioner i den högerextrema miljön, berättar hon.

Spridningen av nyheterna kopplar New York Times till en internationell rörelse med kopplingar till högerextrema grupper i både USA och Ryssland. Samtidigt har flera högerextrema partier runtom i världen använt sig av Sverige som symbol för ett fallerande samhälle.

Det är långtifrån första gången frågan om Sverigebilden aktualiseras. För två år sedan blossade en stor debatt upp efter att Donald Trump i ett tal använt Sverige som ett avskräckande exempel. Men faktum är att amerikanska politiker, främst republikaner, länge sett på Sverige med skeptiska ögon. Sofia Ulver, docent i marknadsföring vid Lunds universitet, berättar att det redan på 60- och 70-talet författades en rad böcker som var skarpt kritisk mot det svenska samhällssystemet och sättet att leva.

– Författarna och många andra republikaner såg på Sverige som en trojansk häst för kommunismen, berättar hon.

På den tiden var det dock främst högerintellektuella i de anglosaxiska länderna som tog del av den negativa Sverigebilden. Internets inträde har lett till att dagens negativa rapporter från Sverige får långt mycket mer spridning.

I ett pågående forskningsprojekt har Sofia Ulver sedan några år följt hur konsumenter med den här typen av åsikter använder kommersiella aktörer och ofta marknadskommunikation för att argumentera för sin politiska ståndpunkt.

– Det är helt uppenbart att liberala marknadsaktörer som IKEA, Volvo och Åhléns får extremt mycket hat i de här miljöerna. Det befäster deras bild av hur vi övriga är fullkomligt hjärntvättade i jämförelse med dem, säger Sofia Ulver.

Även om någon exakt mätning på hur stor den här konsumentgruppen är inte finns menar Sofia Ulver att man kan titta på hur många som väljer att rösta på partier med liknande åsikter.

– Konsumenterna blir alltmer politiska och jag skulle tro att det i Sverige minst rör sig om de cirka 20 procent som röstar på Sverigedemokraterna. 

Tillsammans med forskarkollegorna Sara Rosengren, Christofer Laurell och Nina Åkestam publicerade hon tidigare i år en debattartikel i Dagens Nyheter med fokus på mångfald i reklam. Efter publiceringen hörde flera företag av sig och var uppenbart oroliga för hur de skulle hantera de hatstormar man utsattes för i samband med att reklamkampanjerna lanserades.

– När till och med de som jobbar på marknadsavdelningarna på de här företagen får ta emot hot måste företagen ställa sig frågan om man ska stå fast eller rätta sig efter de här rörelserna. Det är bara företagens egna ryggrader som kan ge svar på den frågan men som forskare hoppas jag att de står pall.

När Svenska Institutet i maj släppte en rapport om hur bilden av Sverige förändrats i en rad länder stod det klart att en del amerikaner senaste tiden fått en sämre bild av Sverige. Där hade en tredjedel av de som ändrat sin uppfattning fått en mer negativ bild, främst präglad av att de tagit del av nyheter kopplade till kriminalitet, migration och integration. Totalt hade 9 procent ändrat sin uppfattning varav 2 procent fått en sämre bild.

Tror du vi kommer få se företag som tar parti för de här rörelserna?

– Än så länge finns inga tydliga exempel men jag antar att det kommer ske. I USA har till exempel Budweiser haft flertalet kampanjer med vad jag skulle kalla en Trumpvänlig position.

Samtidigt menar Sofia Ulver att det finns kontrasterande Sverigebilder runtom i världen. Under Barack Obamas tid som amerikansk president lyfte han, precis som Bernie Sanders, ofta upp Sverige som ett positivt exempel. Det finns dessutom fortfarande en bild av Sverige som ett land med fred, hög säkerhet, hållbarhet samt en välutvecklad välfärdsstat.

– Men om inte den här konspiratoriska bilden avtar så kommer den bara att tillta i styrka tills att den tar över från det välbärgade Välfärdssverige. Det gäller att kväsa de konspiratoriska aktörerna och att företagen står pall.



Dela sidan: