Dela sidan:

Garbergs är en av Sveriges största fristående byråer och har länge letts av Petter Ödéen, Joakim Landin och Johan van der Schoot. Under förra året gick byrån igenom en stor omställning under vilken en betydande del av personalstyrkan byttes ut, något du kan läsa mer om här. Tidigare i år valde även Petter Ödéen att gå vidare i karriären.

Nu har byråns bokslut för 2018 inkommit till Bolagsverket och det står klart att Garbergs Kommunikation AB, där även Garbergs Music AB och Garbergs Malmö AB ingår, trots turbulensen kan blicka tillbaka på godkänt ekonomiskt år.

Visserligen sjönk omsättningen från 105 till 99,9 miljoner kronor. En del av förklaringen är att man under året sålt sina aktier i retailbyrån Open Studio. Men samtidigt som omsättningen föll ökade man sin nettomarginal från 3,13 procent till 7,38 procent. Under året jobbade man bland annat intensivt med de nya kunderna Betsson, Jula och Lloyds.

Sett över hela koncernen, utöver reklambyråverksamheten även Garbergs Malmö och Garbergs Music, minskade byråintäkten från 71 till 62 miljoner kronor. Byråintäkten per anställd landade på 1,27 miljoner kronor.

Med en omsättning på 99,9 miljoner kronor levererade ni en nettomarginal på 7,38 procent, är du nöjd med den siffran eller behöver ni bli mer lönsamma för att bygga långsiktig stabilitet?

– Omsättningen är inte ett relevant mått på hur vår affär utvecklas då en stor del av omsättningen består av inköp vi gör åt våra kunder, och detta kan fluktuera ganska mycket år för år. Det mest rättvisande sättet att bedöma verksamheten är att utgå från byråintäkten då denna speglar vår faktiska intjäning. Vi ökade vår vinstmarginal i koncernen från 5% 2017 till 12% under 2018, den utvecklingen är jag nöjd med. Men mellan åren 2014-2016 låg vi mellan 13% - 17%, så min ambition är att vi ska öka marginalen ytterligare under 2019, säger Garbergs Reklambyrås vd Mehrnaz Bejne.

– Till detta bör tilläggas att vi lägger stor vikt vid långsiktighet och vi har ökat soliditeten från 26% 2017 till 33% under 2018, fortsätter hon.

I samband med att du tillträdde berättade du att Garbergs under 2019 skulle fokusera på reklambyråverksamheten, vad innebär det och vad ligger i pipen för just reklambyråverksamheten?

– Det fokus jag tidigare pratat om innebär att vi till skillnad från tidigare utvecklar ett bredare erbjudande inom reklambyrån istället för att starta separata bolag. I pipen ligger att förstärka vårt erbjudande inom strategi och design. Vi har nya anställda på väg in och en ny kund som vi kan prata om inom kort.

2018 var ett år av omställning för Garbergs, många mångåriga medarbetare lämnade, hur skulle du säga att det påverkat er?

– I stort upplever jag att vi har en väldigt positiv utveckling just nu. Det är alltid tråkigt när kollegor slutar, men det är också en möjlighet till förnyelse. Jag är stolt över att hälften av mina kollegor har jobbat här i över 10 år, vilket ger oss så mycket erfarenhet och en stark kultur. Samtidigt har vi nu haft möjlighet att rekrytera många talanger som kommer in med nya perspektiv. Den mix vi har i våra team idag tycker jag är fantastisk. Och det har redan visat sig i våra jobb. Jag ser fram emot en höst med flera starka lanseringar.

Garbergs har som reklambyrå gjort sig kända för att sätta uthålliga koncept, hur upplever du att efterfrågan på den typen av långsiktiga kommunikationstjänster ser ut i dag? Har den de senaste åren ökat eller minskat, och vad skulle i så fall kunna ligga bakom förändringarna?

– Jag upplever att efterfrågan på långsiktiga kommunikationskoncept är stor. Det är en tydlig trend att investeringar i varumärkesbyggande kommunikation ökar. Generellt har det underinvesterats i varumärken de senaste åren och nu slår pendeln tillbaka. Många marknadschefer är idag mycket medvetna om att det är dyrt att sätta kortsiktiga resultat framför långsiktiga.

Hur ser du på Garbergs Malmös utveckling och som pusselbit i Garbergskoncernen?

– Garbergs Malmö har etablerat sig som en av Malmös mest kreativa byråer, vilket är ett av våra mål. Vi har också lyckats skapa en sund affär i en ganska tuff region. Genom Malmökontoret har vi geografisk närhet till fler kunder och ytterligare en ingång till Garbergs erbjudande. Vi delar också resurser och skapar mixade team när det är fördelaktigt för kunderna, avslutar Mehrnaz Bejne.



Dela sidan: