Dela sidan:

Boostified etablerade sig på influencermarknaden för drygt två år sedan. Sedan starten har bolaget bland annat byggt ett CRM-system som gör att alla som är uppkopplade till Boostifieds plattform och mottar produkter blir "anställda" hos Boostified. Upplägget gör att den enskilda influencern inte behöver skatta för produkterna de får, något Skatteverket sagt att man ska granska hårdare.

Nu väljer man att ta nästa steg i bolagsbygget genom lanseringen av betalningssystemet Boostified Pay. I systemet kan en affär exempelvis lägga upp önskemål om att tio influencers med mellan 1000 och 3000 följare ska hämta en viss produkt. Om en profil vill hämta ut en produkt visar de upp en QR-kod som i sin tur ger information om profilens sociala medier.

– Grundidéen när vi startade Boostified var att vi trodde mer på rekommendationer än på betalda samarbeten. Med Boostified Pay väljer profilerna själva vilka produkter de vill hämta ut och därför blir rekommendationen mer trovärdig, säger Imad Ibrahim som grundat Boostified tillsammans med Nathalie Lameri

Boostified har sedan starten satsat på microinfluencers, influencers med en mindre men, åtminstone förväntat, mer engagerad följarskara.

– Sedan Skatteverket införde de nya riktlinjerna så har vi varit förvånade över att inte fler företag faktiskt följer dem utan kör på som tidigare. Med vårt system löser man problemet för båda parter, fortsätter Imad Ibrahim.

Än så länge har några butiker gått med på att testa betalningslösningen, däribland salladskedjan Holy Greens. För att ansluta sig till plattformen måste man betala en given summa mellan 1000 och 5000 kronor.

– Slutmålet är att alla ska kunna betala med sina sociala medier-konton. Vi tror att det här framöver kommer utgöra en stor del av vår egen affär, säger Imad Ibrahim.



Dela sidan: