Dela sidan:

PR-byrån Hill + Knowlton Strategies har under de senaste nio åren redovisat förluster samtliga, med undantag 2016 då vinsten landade på blygsamma 107 000 kronor. Sammantaget uppgår förlusterna till över 30 miljoner kronor. Nu tycks dock utvecklingen ha vänt, då man 2018 lyckades vända till vinst. 

I 2017 års bokslut redovisade byrån en förlust på lite över -2 miljoner, för att 2018 landa på 1,3 miljoner. Samtidigt ökade omsättningen från 17,7 miljoner kronor till 19 miljoner. 

Byråintäkten landade på 15 miljoner kronor och vinstmarginalen uppgår till cirka 1 procent. Byrån hade under året 16 anställda. 

LÄS MER: "Så gick PS Communication och Occasion innan samgåendet"

I bokslutet lyfts fram att en längre tid att förändring och förstärkning av kunder och medarbetare har lett till en förbättring av både resultat och omsättning. Till nyckelkunderna räknas Spotify, LG och FNI. 

Jenny Åström, vd på Hill + Knowlton Sverige, glädjs över de förbättrade siffrorna. 

– De är ett resultat av ett lokalt starkt team, med internationell förankring. Med rätt kompetens på plats har vi vuxit med både lokala svenska kunder liksom internationella. På Hill+Knowlton Strategier jobbar vi med energi och kreativitet i fokus – vi har starka modeller för att hjälpa våra kunder att utvecklas och att de når efterfrågat resultat, säger hon i ett mail till Resumé.

– Vi har också varit delaktiga i några av de viktigaste projekten inom hållbarhet och förändring som hänt de senaste åren, The Baltic Sea Blueprint samt Ålandsindex och Doconomy som ju båda vunnit i Cannes. Det är ju inspirerande och otroligt utvecklande att jobba med alla personer inblandade i stora och utmanande projekt - och att vi blir mer innovativa och ständigt utvecklas gynnar alla våra kunder, fortsätter hon. 



Dela sidan: