Dela sidan:

Svenskarnas intresset för heminredning har exploderat under de senaste åren, en utveckling som eldas på inte minst av möjligheten att inspireras av hem världen över via sociala medier. I takt med vår växande entusiasm lanserar allt fler aktörer inom modeindustrin egna inredningsvarumärken.

År 2009 sjösatte svenska modejätten H&M sitt eget H&M Home, som först endast fanns online. Inledningsvis bestod sortimentet främst av textila inredningsdetaljer men med åren har sortimentet utvecklats med alltifrån prydnader och speglar till påslakan, kuddar och doftljus. 

Inför hösten 2019 släpper H&M Home sin tredje möbelskollektion, där utbudet utökas ytterligare med till exempel golvlampor och vägghängda skåp. I samband med det väljer varumärket att växla upp sin kommunikation. I veckan stod det klart att det blir den brittiska stilikonen, skådespelerskan och modellen Poppy Delevingne som blir ansiktet utåt för den stora höstkampanjen som går under namnet "At Home With Poppy Delevingne". Satsningen lanseras imorgon torsdag i form av ett hemma hos-reportage. 

Resumé fick en mailintervju med H&M Homes marknads- och kommunikationschef Camilla Henriksson i samband med lanseringen. 

– Detta är vår första globala hemma-hos-kampanj och det är med stort intresse vi följer mottagandet hos kunderna. Vi valde att arbeta med Poppy då vi länge uppskattat hennes färgstarka och personliga stil och hoppas detta nya koncept ska inspirera våra kunder, säger hon.  

Tanken är att höstsatsningen ska attrahera nya människor att hitta till H&M Home samt inspirera till att skapa ett eget personligt hem. 

– Mötet mellan Poppys stil och vår höstkollektion känns självklar och på så sätt tror jag att effekten blir positiv. Kreativa samarbeten av detta slag är ett naturligt steg för oss.

Intresset för heminredning blir allt större – hur står sig H&M Homes varumärke på marknaden?
– Intresset för inredning har absolut ökat och det är fantastiskt kul att se att kunderna
uppskattar vårt varumärke och kollektioner. Då vi har ett tydligt erbjudande känner vi att vi står oss bra på marknaden, men med stor potential att växa ytterligare. De senaste åren har vi arbetat med att stärka varumärket, bland annat genom fler konceptbutiker och utökade kollektioner.

LÄS MER: "H&M har tillsatt ny global marknadschef"

Vad behöver ni göra från marknads- och kommunikationshåll för att ytterligare stärka er framöver?
– I arbetet med att stärka varumärket kommer vi fokusera på att arbeta med inspirerande och relevant innehåll och att vara nära kunden. Vi tror stark på kombinationen av våra fysiska konceptbutiker och onlineupplevelsen. I det mötet kan vi ge kunden en genuin upplevelse i form av service och utbud. 

Hur viktiga är influencers som Poppy Delevingne i er mediemix?
– Sociala medier och digital marknadsföring är en självklarhet idag då vi vet att våra kunder söker inspiration där. Därför är en stark digital närvaro viktigt. I dagsläget arbetar vi olika typer av samarbeten med influencers och mediekanaler men hur mycket det blir i framtiden återstår att se.

Hur kommer er marknadsstrategi utvecklas framöver?
– Vi har en oerhört spännande höst framför oss där vi kommer ta varumärket till en ny nivå. Bland annat kommer vi optimera våra erbjudanden inom sortiment och service. Från och med nästa vecka höjer vi servicenivån i utvalda konceptbutiker genom att med externa samarbetspartners erbjuda inredningshjälp. Konsultation i hemmet är något vi tror kommer tas emot väl av kunderna.

LÄS MER: "Har H&M:s alla varumärken stått i vägen för den digitala utvecklingen?"

Digitaliseringen och utvecklingen av e-handeln är idag extremt viktiga områden inom retail. Hur ligger H&M Home till där – är ni i fas eller kommer ni behöva växla upp framöver?
– E-handelns ständigt skiftande klimat gör att alla aktörer måste anpassa sig och vara beredd på konstant utveckling. Vi jobbar framåtlutat och ser ständigt över vårt arbete med målet att skapa bättre innehåll, högre service och ett relevant sortiment. Detta är några få av många faktorer för framgång.

En annan fråga som får minst sagt stort utrymme i samhällsdebatten just nu är
hållbarhetsfrågan, där hela modeindustrin är utmanad. Vad gör ni på H&M Home för att hantera den frågan ur marknads- och kommunikationssynpunkt?
– Hållbarhet är en viktig fråga för oss såklart och något vi har med oss i vårt dagliga arbete. Vi tror att det är viktigt att vara så öppna och transparenta som möjligt mot våra kunder med hur vår designprocess ser ut, var produkterna tillverkas och vilka material som används. Sedan mitten på juni har vi, som resten av H&M Group, påbörjat arbetet med att bli helt transparenta kring våra leverantörer, detta genom att utöka hållbarhetsinformationen på hm.com. Vi hoppas att det ska bli en målbild för resten av branschen och samtidigt hjälpa kunderna att göra mer medvetna val.

Vilka är i övrigt de största utmaningarna du ser som i rollen som marknads- och
kommunikationschef på H&M Home?
– Det är en utmaning att vara i ständig förändring. Vårt arbete framåt handlar om snabbare kommunikation och marknadsföring som tilltalar kunden, samtidigt som vi är trygga i vilka vi är och vad vi står för. Informationssamhället går i rasande fart och det gäller att lyssna in kunderna om vad de uppskattar och vad de förväntar sig.

Vilka förändringar i marknaden tror du kommer påverka ert varumärke framåt?
– Vi står som sagt inför samma utmaningar och möjligheter som alla aktörer inom retail. Ett större fokus på transparens och hållbarhet är en nödvändighet idag och ett arbete vi tagit oss an med stor passion. Ständiga förändringar i kundernas önskemål och krav ger oss också möjligheten att utvecklas och det är med stor tillförsikt vi ser på framtiden.



Dela sidan: