Dela sidan:

Under vår och sommar har Amnesty tillsammans med Reform Act pushat flera olika kampanjer för bättre utredningar av sexualbrott i Sverige. I den nya filmen har organisationen dammat av Sabrinas hit "Boys" från 1987 för att sätta fokus på gärningsmännen.

Amnestys reklamfilm har premiär i samband med utomhusbion i Rålambshovsparken, Stockholm och filmens budskap bygger på aktuell statistik från Brottsförebyggande rådet. 2018 anmäldes 22 500 sexualbrott i Sverige. 93 procent av brotten gick aldrig vidare till rättegång. 97 procent av de misstänkta gärningsmännen var män.

— För de flesta män som misstänks för våldtäkt eller sexuella övergrepp kan livet rulla på ungefär som vanligt. Många blir inte ens kallade till förhör. Skillnaden mot den som har drabbats är enorm och den orättvisan vill vi belysa, säger Mikael Arman, projektledare på Reform Act i en kommentar.

Under sommaren har Amnesty även lanserat kampanjen Marked Safe. På kampanjsidan markedsafe.amnesty.se kan besökaren markera sig säker, och samtidigt skicka en påminnelse om alla som inte är det till rikspolischef Anders Thornberg.

– Den 14 juni lämnade polisen ett positivt besked om utökade resurser för utredning av sexualbrott. Amnesty Sverige jobbar för att den som har utsatts för våldtäkt ska få rättvisa, upprättelse och tillräckligt stöd. Vi kommer följa polisens satsning noga och ser fram emot en förändring, säger Joanna Backman, kommunikatör på Amnesty Sverige.

Sett till dramaturgi och tonalitet påminner reklamfilmen om Gillettes uppmärksammade #metoo-kampanj "The best a man can be" som lanserades i början av året för att ta spjärn mot "toxic masculinity". En kampanj som mötte hård kritik och söndrade huvudmålgruppen men också gjorde att varumärket beredde väg för en breddning och ompositionering.

Kampanjerna är framtagna tillsammans med Reform Act. Produktionsbolaget Ingmar Sthlm har producerat filmen.



Dela sidan: