Dela sidan:

Under januari månad anmälde Resumé Insikts redaktörer Julia Lundin och Yasmine Winberg 14 influencers till Reklamombudsmannen (RO). Granskningen blev uppmärksammad och flera personer reagerade starkt, däribland artisten och mediepersonligheten Samir Badran. Syftet med granskningen vad att testa praxis kring reklammärkning eftersom det fortfarande råder stor osäkerhet kring vilken typ av reklammärkning som krävs.



Nu har de sista friande och fällande besluten från RO trillat in och influencern Johnny Edlind får rött ljus av RO före två Instagraminlägg sponsrade av energidrycken Celcius helt utan reklammärkning.

I Instagraminlägget som publicerades i oktober 2018 poserade Johnny Edlind med en energidryck. RO anser att det inte framgick tillräckligt tydligt för följarna att det handlade om ett sponsrat inlägg. 



I sitt svar till RO visar influencern på självkritik. Han uppger han tagit till sig av RO:s budskap och nu har tagit bort inlägget. Annonsören säger att de i dialog med influencern kommer att jobba för att "förbättra samarbetet".

Samtidigt frias Samir Badran för ett Instagraminlägg som publicerades i samarbete med förlaget Bookmark där influencern gör reklam för den biografiska boken "Samir & Viktor" utan reklammärkning.

 Resumé Insikt anmälde inlägget eftersom influencern och förlaget tjänar pengar för varje bok som säljs.



RO väljer alltså att fria Samir Badran med motiveringen att inlägget genom att visa framsidan på boken, titel och förlag samt ett löfte om "Release" gör det tydligt för en genomsnittskonsument att det rör sig om marknadsföring.

Samir Badran och förlaget har tidigare fällts för ett liknande inlägg. 



Dela sidan: