Dela sidan:

Den första IKEA-katalogen publicerades redan 1951, sju år innan Ingvar Kamprad öppnade den första Möbel IKÈA-butiken. Precis som då produceras katalogen i dag av IKEA:s egna team på plats i småländska Älmhult. Och även om världen sedan 50-talet gått igenom en rejäl digitalisering är papperskatalogen fortfarande IKEA:s viktigaste marknadsföringsverktyg. Över hälften av koncernens marknadsbudget är dedikerad åt katalogen.

De senaste åren har katalogen gått igenom något av en digitaliseringsresa, en resa som inleddes med hjälp av McCann Worldgroup. Förutom en digital interaktiv utgåva kan läsarna nu utnyttja AR och VR för att ta del av innehållet.

Årets utgåva damp i veckan ned i brevlådor runtom i världen. Den här gången har man skippat byråsamarbeten för att istället ta fullständig kontroll över utformningen av katalogen. Efter att förra året ha gjort stora förändringar gällande layout och typografi har man i år fokuserat på att utveckla själva innehållet.

Sedan två år tillbaka är Tanja Dolphin globalt ansvarig för katalogen med sista ord gällande varje förändring. Ursprungligen från Tyskland har hon jobbat på IKEA i över 20 år med en rad olika roller främst inom sälj.

I årets katalog har IKEA fokuserat på sömn, ett område man även i andra marknadsaktiviteter satsat hårt på. Tidigare i år öppnade man upp en pop-up butik i The Lobby i Stockholm och under en period kunde de med sömnproblematik ringa en "nödlinje" för att få hjälp med sina besvär.

Totalt har varje edition av IKEA-katalogen 1900 stillbilder på sängar, fotograferade i IKEA:s 8000 kvadratmeter stora fotostudio. Med tanke på att varje bild ska anpassas för sju olika marknader innebär det att varje säng behövde bäddas om inför varje fotografering.

– På vissa marknader har vi nått så hög mognadsgrad att vi ville smalna av fokuset i årets katalog. Tittar vi tillbaka på det senaste decenniet har vi ofta använt hela vardagsrum men nu har vi jobbat med att zooma in mer på enskilda produkter, berättar Tanja Dolphin.

Tanken med de mer produktspecifika bilderna är att de ska kunna återanvändas i olika digitala sammanhang beroende på vad en viss marknad har för behov. 

– De större bilderna på hela vardagsrum känns lite daterade och på det här sättet får katalogen ett mycket längre liv. Porträttbilderna gör dessutom att man känner en större närhet till produkterna, säger Tanja Dolphin.

Även det ökade fokuset på innehåll är tänkt att ge katalogen ett längre liv. Även innehållet kommera att paketeras om och användas i andra sammanhang. 

Men även om IKEA-katalogen genom åren samlat en dedikerad skara fans återstår frågan hur länge den kan överleva som pappersprodukt. Distributionen är dyr och Tanja Dolphin berättar att IKEA tittat på andra distributionsstrategier för katalogen. Ett alternativ som diskuterats är att sluta med postdistributionen eller ge ut en IKEA-katalog två gånger om året. I dag distribueras cirka 130 miljoner exemplar på 31 marknader.

– Just nu görs en massa tester på hur vi kan utveckla katalogen. Hur länge den kommer att existera i sitt nuvarande format och distributionsform kan jag inte svara på. Däremot vet jag att det är en produkt som många av våra kunder har en nära relation till, därför är det viktigt att vårda och respektera den relationen. Men om vi vill växa som företag tror jag vi behöver öka utgivningsfrekvensen, berättar hon.

Ett alternativ skulle kunna vara att distribuera den i själva butikerna. Efter att länge ha lagt sina varuhus utanför städernas centrum har IKEA på senare år öppnat mindre butiker i mer centrala lägen.

– Om de butikerna blir fler kan de i sig fungera som distributionscentraler, säger Tanja Dolphin.



Dela sidan: