Dela sidan:

Efter midsommar drog DN i gång Reklamcupen som har hyllat kreativ printreklam sedan 2004. Liksom under förra året gick Sveriges dominerade byrå de senaste åren, Åkestam Holst, hem med troféen. Den här gången var segerreceptet en kommersiell variant av psalmen "I denna ljuva sommartid" där delar av texten hade blivit utbytt mot Apotek Hjärtats utbud med varumärkeslöftet "Allt för sommaren". I annonsen kan man finna rader som: "Den Clarityn 10 mg nu kommer. Med RFSU mixpack 30 st och fägring stor"... "Till allt som varit Regaine Forte"

Enligt Bonnier News Brand Studios creative director Ronnie Johansson slog DN Reklamcupen deltagarrekord under 2019 med 32 tävlande kunder. Upplägget är detsamma som tidigare. För några år sedan övergick tävlingen, där byråer och kunder tävlar i par och duellerar  mot andra, till att helt avgöras av en expertjury med folk från branschen i stället för att växa in "folkets röst" som en del av bedömningen. 

– När man tittar på vinnarna de två senaste åren så är det inga riktiga trender. I den här finalen tävlade Vattenfall och Nord DDB med en visuell lösning medan Åkestam Holsts annons bygger på en copylösning, säger Ronnie Johansson till Resumé.

Reklamcupens juryordförande Daniel Vaccino som till vardags jobbar som copywriter på just Åkestam Holst.
– Årets Reklamcup innehöll verkligen det mesta, allt från Inhouse-inskick till storbyråer och allt däremellan. Mot slutet fanns det ett antal bidrag som i princip hela juryn gillade jättemycket och det var, ungefär som i hockey, små marginaler som avgjorde. Jag hoppas att fler känner som jag gör efter årets Cup. Dvs, att man blir peppad på att göra mer bra print. 

För DN innebär Reklamcupen ett värde eftersom flera av landets stora annonsörer höjer ribban för vilken typer av marknadsföring som är möjlig i print. 
 
– DN Reklamcupen är en unik tävling, dels är den sprungen ur och fokuserad på print, vilket är vårt ursprung. Men den är också en tävling som tydligt fokuserar på kreativitet.
De två komponenterna gör att vi ofta lyckas få verkligt bra bidrag. vilket märks inte minst genom resultaten i Guldägget där bidrag från DN Reklamcupen ofta är både nominerade och vinnare, säger Tanu Tandan på Bonnier News. 

– Vi vet att reklambyråerna uppskattar reklamcupen och vi gillar verkligen att jobba med dem på det här sättet. Årets vinnare är ett väldigt fint exempel på en modig kund med bra relation till sin byrå och ett effektivt användande av mediet.



Dela sidan: