Dela sidan:

WPP-ägda AKQA är en av världens främsta digitalbyråer med kontor i bland annat New York, Berlin, Amsterdam, London och Tokyo. 2015 etablerade sig byrån i Sverige med kontor i Göteborg, mycket tack vare att de vann uppdraget som global digital byrå för Volvo Cars. Sedan dess har AKQA befunnit sig lite under radarn på den svenska marknaden, medan tillväxten gått stadigt uppåt. 

LÄS MER: "Ta en titt in i AKQA:s nya Göteborgslokaler"

Det senaste bokslutet visar att AKQA Sverige lyckades mer än fyrdubbla sitt resultat 2018 – från 2,4 miljoner under 2017 för att 2018 landa på 11,3 miljoner. Omsättningen landar på cirka 96 miljoner kronor, även det en kraftig ökning från cirka 55 miljoner året dessförinnan. 

I bokslutet skriver AKQA att ökningen dels beror på en "väsentligt högre volym" hos befintliga kunder men också att några nya kunder har tillkommit. 

David Wedebrant, general manager, säger i ett mail till Resumé: 

– Våra team har alltid fokuserat på att generera en stadig och noggrant skött tillväxt för våra klienter, utan att spendera speciellt mycket tid på att tala om eller marknadsföra oss själva. 2018 följde den mallen väl, och vi kunde fortsätta utmana oss själva till att driva fram världsledande lösningar som har hjälpa våra kunder förflytta sina affärer och sin kundnöjdhet längre fram, snabbare.

Vad krävs av er för att den positiva ekonomiska tillväxten ska hålla i sig framöver? 
– Vi behöver fortsätta behålla och locka till oss de bästa talangerna på marknaden – adaptiva personer som inte vilar på gårdagens framgångar och som vill vara med och göra saker bättre än status quo.  Sedan krävs det såklart även en fortsatt villighet bland våra existerande kunder och andra framgångsrika varumärken att komma till insikt kring att det är i deras bästa intresse att investera mer resurser i att utmana sina egna affärsmodeller och kommunikation, även om de just nu verkar vara framgångsrika.

– Framtiden kommer snabbare än vad de flesta är medvetna om eller är bekväma med, och den kommer inte vara jämnt fördelad. En kollektiv ödmjukhet inför detta faktum, samtidigt som vi tillsammans proaktivt strävar efter att utmana och utvecklas, kommer vara en avgörande faktor för fortsatt tillväxt både hos oss och våra kunder, fortsätter han. 

Vilka som är byråns viktigaste kunder i Sverige vill David Wedebrant på grund av konfidentialitet inte uppge. 

FAKTA // Siffror
Oms: 96 mkr (55 mkr)
Rörelseres: 11,3 mkr (2,4 mkr)
Anställda: 34 (30)



Dela sidan: