Dela sidan:

Filip Urde arbetar som projektledare och planner på Arlas inhousebyrå Gården. I förra veckan fick han nys om att den svenske Youtube-stjärnan Pewdiepie (med 99 miljoner prenumeranter) lagt ut en rödvit kossa på sin Minecraftkanal på Youtube, en kreation misstänkt lik Arlas logotyp. Eftersom youtubern tidigare gjort liknande konstruktioner i Minecraft där han bland annat nämnt företaget IKEA ("IKEA Tower") fanns det en bra möjlighet till en rejäl skjuts i räckvidd.

Filip Urde skickade ett meddelande där han uppmanade youtubern att säga att det rörde sig om en Arla-ko, hittills utan svar. 

I ett inlägg på Instagram satte han Minecraft-kon på ett rött Arlapaket med texten Verifierat "Här är vår senaste mjölk från våra Minecraft-bönder"

Det blev snabbt tydligt att tonen funkade i spelcommunities. Han lade ut kossan på Reddit och fick starkt gensvar. I det här läget var det tydligt för Filip Urde att det fanns en otroligt stark potential. Han gick upp till kategorichefen Kristina Hammerö och bad om att få 25 000 kronor för att sprida annonsen i sociala medier. Resultatet sedan posten lades upp i fredags vittnar om en bra magkänsla med tanke på hur svårt det är för många varumärken att nå ålderskategorin 13-25 år.

• Existenzglobal, ett memekonto med 163 000 följare plockade upp posten vilket gav 9300 gillamarkeringar.

• Microsoft Sverige delade kampanjen

• Tio trådar på Reddit

• En organisk post med 3500 gilla-markeringar och 350 kommentarer.

• Den betalda annonsen har en reach på 407 000 med 24 000 inläggsinteraktioner och 8700 delningar

– Det här är det mest virala vi någonsin har gjort och detta i en målgrupp som är extremt svår att nå. Random personer har hört av sig till mig och skickat bilder där de gjort egna Arlagårdar. Drömmen vore om Pewdiepie tar upp det i sin kanal. Då har vi vunnit med hans 10 miljoner tittare.

Hur rimmar det här med hur ni jobbar?
– Gården är en relativt ny inhouseenhet, men det här rimmar bra med hur vi ska jobba. Tanken är att vi ska ta fram saker agilt och agera på saker som händer utan någon brief.

Hur ska ni ta det här vidare i köpt kommunikation?
– Vi spinner vidare på det här och för också en dialog med Microsoft och Mojang. Det är kul när något sånt här händer och särskilt i en målgrupp som inte är så lätt att nå.



Dela sidan: