Dela sidan:

De senaste åren har det digitala livet skapat klyftor i opinionen. Är influencer ett riktigt jobb? är e-sport en idrott? I Acnes första reklamfilm utan Michael Perlitz och Telenorfamiljen sedan skådespelarens bortgång i början av maj ifrågasätter operatören varför livet online skulle vara mindre värt än det offline. 

Byrån tar vara på faktumet att det finns många fördomar kring  digitala beteenden och en debatt kring vad tiden framför skärmar skapar. Den breda kampanjen från Telenor lanseras idag. Kommunikationen sätter fokus på samhällets, enligt operatören, alltför onyanserade syn på digitala fenomen som e-sport, nätdejting, att arbeta på distans och influencers.

– Våra beteenden och hur vi lever våra liv har förändrats radikalt dom senaste åren tack vare den digitala utvecklingen, men våra attityder har inte alltid hängt med, säger Linda Wetterborg, marknadschef på Telenor i en kommentar.

I kampanjen tar Telenor ställning för livet online. Medverkar gör en av världens främsta e-sportare, Olof "Olofmeister" Kajbjer, hockeylegendaren Håkan Loob och influencern Cajsa Wessberg.

Några av de fördomar som adresseras är bland annat attityderna kring digitala relationer där en undersökning Telenor genomfört visar att 40 procent av svenskarna tycker att vänskap online är mindre värt och att det fortfarande finns en nedsättande syn mot exempelvis nätdejting.

– För oss är det självklart att livet online är lika mycket värt som det som sker "IRL". Vi tror på potentialen i våra skärmar och vill utmana negativa attityder som står i vägen för att vi ska kunna leva livet online fullt ut. Fakta visar att fenomen som e-sport, umgänge och arbete online snarare förenklar och förbättrar våra liv, säger Linda Wetterborg.

– Genom att balansera humor, ärlighet och allvar får vi en kampanj vars budskap förhoppningsvis kan väcka eftertanke hos de flesta. Det har även gett ett distinkt uttryck som skiljer sig från den mesta andra kommunikationen man ser hos telekomoperatörer idag, säger Erik Bergqvist, executive creative director på Acne.

Kampanjen är en förlängning av initiativet "Skärmlivet" som lanserades tidigare under 2019. Telenor vill som operatör bidra till ett mer mångfacetterat samtal kring digitala beteenden och uppmana fler till att utmana de fördomar som begränsar hur vi lever våra liv digitalt. Kampanjen uppmanar därför till reflektion med frågan och budskapet – "Världen har förändrats. Har du"?

Telenor:

Linda Wetterborg, Tribe Lead Sales and Marketing
Tobias Clewemar, Head of Brand and Marketing strategy
Mimmi Sköldberg, Brand Campaign Manager
Kendra Ibsen, Product Owner Brandhouse
Mathias Murman, Senior Content marketing Manager

Acne:

Erik Bergqvist, Executive Creative Director
Niclas Norström, Strateg
Tommy Carlsson, Creative Lead
Joel Lindblad, Copywriter
Isaac Bonnier, Senior Art Director
Henrik Åkerberg, Final Art
Johanna Gradin, Account Director
Pia Hansson Näslund, Account Manager
Fredrika Frenkiel, Account Manager
Olle Lindgren, Executive Producer

Produktionsbolag: Bacon

Adam Hashemi, Director
Samuel Cantor, Executive Producer



Dela sidan: