Dela sidan:

Honesty har länge varit en av Sveriges mest lönsamma byråer. Byrån har specialiserat sig på långsiktiga filmkoncept där man bland annat jobbat med Ingo, Beijer och Lyko.

Det senaste åren har dock delägarna riktat fokus mot andra projekt. I nuläget finns bara de fyra delägarna kvar som fasta anställda medan övrig kompetens hämtas in på frilansbasis. Vd:n Walter Naeslund har flera gånger sagt till Resumé att byrån håller på att skala ned och att man även haft diskussioner om att lägga ned helt och hållet. 

– Vi är väl som alla entreprenörer lite rastlösa själar, och efter tio magiska år kände vi alla att någonting behövde hända. Antingen var det genom att ta in en partner, skala upp och satsa internationellt eller att skala ned och starta upp nya äventyr på olika sätt. Efter många månader av möten och diskussioner landade vi till slut i det senare, berättade Walter Naeslund i samband med att Honestys bokslut för 2018 blev offentligt.

Nu står det klart att en av kunderna som väljer att gå vidare är Länsförsäkringar, det bekräftar bolagets marknadschef Fanny Wallér för Resumé. I nuläget ligger man i upphandling av en ny reklambyrå.

Länförsäkringar är inte den enda av de stora annonsörerna inom kategorin som bytt byrå under 2019. Tidigare i år rapporterade Resumé om att If avslutade samarbetet med Forsman & Bodenfors för att i stället välja Åkestam Holst som nu reklambyrå. Folksam lämnade i sin tur Åkestam Holst, i stället kommer bolaget att lägga större rerurser inhouse. Samtidigt har Trygg-Hansa bytt pr-byrå  från Prime till BCW Stockholm. 



Dela sidan: