Dela sidan:

Victoria Appelqvist tillträder sin nya roll som marknadschef för Izettle i augusti. I maj lämnade hon motsvarande roll på operatören Tre. Innan dess var hon marknadschef på Stadium och Samsung.

Du skulle ju bonde, varför tackar du ja till det här?
– Detta är en drömutmaning och alldeles för spännande för att tacka nej till! Jag har under sommaren arbetat med att få de viktigaste åtgärderna på plats för min jord- och skogsbruksegendom i Värmland och kommer att fortsätta driva arbetet med gård, mark och skog i mindre skala som min mest prioriterade fritidssysselsättning, säger Victoria Appelqvist till Resumé. 

Var kommer fokus ligga under hösten 2019?
– Mitt fokus kommer huvudsakligen ligga på att sätta mig in i verksamheten och organisationen och utifrån det identifiera utmaningar och möjligheter att agera på framåt, att sätta 2020 års mål, budget, strategi och plan samt inte minst vara med och bidra till en framgångsrik PayPal-integration.

Hur ser uppdraget ut från ledningen?
– Mitt uppdrag är att tillsammans med ledningen och vårt kompetenta marknadsteam vara med och bidra till fortsatt stark tillväxt samt fortsatt fokus på expansion, för att stötta Izettles mission att hjälpa småföretagare att växa in en värld av jättar.

Du har ju jobbat i andra branscher tidigare. Vad blir den största utmaningen till dig med att komma till finans?
– Jag har lyxen av att vara omgiven av ytterst kompetenta kollegor och medarbetare som är experter inom fintech och jag ser fram emot att lära mig mer om branschen och bolaget. Min roll är att tillsammans med dem säkerställa att vi möter småföretagares behov och attraherar nya kunder genom ett starkt varumärke och erbjudande samt marknadsaktiviteter som driver tillväxt med hög ROI.

Kommer iZettle att synas mer nu – hur kommer ni öka medieinvesteringarna under 2020?
– Mål, strategi, plan och budget för 2020 är inte spikat ännu och för tidigt att kommentera - men ni kommer absolut se mycket av Izettle framöver.

Som ny marknadschef är det många som går ut i pitch Hur ser du på era nuvarande byråsamarbeten?
– Jag kommer givetvis att se över vår struktur med fokus på att säkerställa att vi har rätt setup för att bäst stödja vår mission, våra affärsmål och fortsatta tillväxt framåt. Min övertygelse är dock att långsiktighet och tålamod lönar sig och det gäller även partnersamarbeten.

– Min erfarenhet är att en stark inhouse är en viktig konkurrensfördel vad gäller allt från strategi och ägarskap till speed to market, agilitet och kostnadseffektivitet. Därför är jag extra glad över att Izettle ligger långt fram inom området.

I maj 2018 köptes izettle upp av PayPal för hissnande 19 miljarder kronor. Det snabbväxande svenska fintechbolaget grundades av bland annat tidigare mediebyråchefen Jacob de Geer 2010.



Dela sidan: