Dela sidan:

Prime har länge varit en av Sveriges mest välrenommerade och välmående pr-byråer. I augusti förra året tog Therese Bohlin över som vd och under hennes ledning har Prime satsat hårt på hållbarhet.

– Jag vill att vi ska fortsätta utmana den traditionella byråmodellen för att möta våra kunders ökade krav på snabb omställning. Bara i år har vi anställt ett tjugotal nya kompetenser för att kombinera experter på ett nytt sätt och vi står inför en spännande ny fas i vår utveckling, berättade hon i samband med att hon tog över.

Under året uppmärksammades man kanske mest för sitt arbete med Clear Channel-projektet "Out of home-project" men jobbade även intensivt med kunderna McDonalds, Visit Sweden, Blossa och Hemfrid. Dessutom lanserades systerbyrån United Minds i New York.

LÄS MER: Byrån som formar Sveriges framtid: "Våra budord är nedskrivna"

När det kommer till de rena siffror är det dock idel goda nyheter för Prime. Under året lyckades man öka sin byråintäkt från 147 till 160 miljoner kronor på en omsättning som mellan 2017 och 2018 steg från 215 till 270 miljoner kronor. Vinstmarginalen räknat på byråintäkt landade på samma siffra som föregående år – 16 procent.

På kundsidan fick man bland annat in KTH men tappade samtidigt Google.

Förra året lämnade även byråns grundare, Carl-Fredrik Sammeli, Prime. Sammeli har sedan flera år bott i Sydafrika och under den perioden haft en tillbakadragen roll på byrån.

– Primemodellen är egentligen en talangstrategi med en tillämpning som ingen annan lyckats överträffa. Lyckas ledningen behålla det i kombination med det entreprenöriella och förändringsbenägna kommer Prime klara sig alldeles utmärkt, berättade han i samband med att han lämnade Prime bakom sig.



Dela sidan: