Dela sidan:

Som creative director hjälpte Magnus Jakobsson Åkestam Holst till toppen av Reklamsverige. Under hans ledarskap bevisade art directorn Evelina Rönnung sig på ett sätt som gjorde att hon värvades över till Forsman & Bodenfors. Nu återförenas duon och startar JR, uttalas junior, en kreativ byrå som ska skräddarsy arbetet efter kunderna och erbjuda dem en smidigare och mer effektiv tillgång till kreativ och strategisk topp-talang än vad många stora byråer kan göra."

– En helt ny generation varumärken gror på marknaden, dessutom vill fler och fler "gamla" kunder prova andra sätt att jobba. Vi tror inte vi är en konkurrent till stora byråer och nätverk. Däremot är vi en konkurrent till onödigt stelbenta sätt att arbeta på, säger Magnus Jakobsson

.

Evelina Rönnung:

– Det är klart att vi har sett att kunder börjat undra om de verkligen behöver köpa en hel äppelfarm när allt de ber om är ett äpple. Vi ska försöka förändra den modellen med moderna kunders hjälp.

Magnus och Evelina talar gärna om sin vision av ett "kreativt McKinsey". De är övertygade om att det är fler kreativa talanger som vill bryta sig loss för att få mer egen frihet under ansvar. De är måna om att skapa ett arbetsgivarvarumärke med tydliga roller och hög kreativ kravbild."

Byrån är ett dotterbolag till den snabbväxande contentbyrån Borg & Owilli som också finansierar satsningen.

Läs en längre intervju med Magnus Jakobsson och Evelina Rönnung i nästa nummer av Resumés magasin som kommer ut i nästa vecka. I intervjun berättar de om hur JR. ska utmana sättet som svenska kommunikationsbyråer arbetar på och göra upp med den kultur av platta organisationer som många byråer stoltserar med.



Ingen prenumeration? Lugn det fixar du här.



Dela sidan: