Dela sidan:

Efter 15 år på mediebyråsidan kände Fredrik Felton att det var dags för nya karriärsutmaningar. Utan att ha någon ny anställning klar sa han upp sig, med målet att få ett jobb på kundsidan.

– Jag var strax under 50 och kände att det var dags för nästa steg. Jag ville få se helheten och hantverket, berättar han.

En utmaning

Under en period lade han ner all tid och kraft på att hitta rätt jobb, vilket inte var helt enkelt – trots ett imponerande CV på byråsidan.

– Jag gjorde upp ett schema för mig själv, som i princip gick ut på att jag skulle genomföra tio aktiviteter i veckan för att få ett jobb. Det kunde röra sig om allt från en affärslunch till att skicka in en jobbansökan. När jag hade 270 aktiviteter loggade insåg jag att det var lite tuffare än vad jag hade väntat mig.

Då hörde Maria Bergholtz, från rekryterings- och konsultbyrån Insight Competence, av sig och frågade om han inte ville jobba som konsult medan han sökte jobb. Fredrik tackade ja, och hoppade på ett gig som projektledare för Vizeum, där han blev kvar 2018 ut.

– Det var en väldigt nyttig erfarenhet att vara egenföretagare, det är något jag tycker alla borde prova på, säger Fredrik.

Men det var främst en anställning han var ute efter. Det var också Insight Competence väl medvetna om, och det dröjde inte länge innan Maria Bergholtz hörde av sig igen.

– Hon hade ansvaret för att tillsätta en Marketing Manager på Beckers Central. Jag sökte och fick jobbet, där jag numera främst arbetar med att utveckla och tydliggöra Beckers varumärke genom marknadskommunikation, men jobbet spänner även över frågor inom produkt- och webbutveckling, berättar Fredrik.

Varierande och roligt jobb

– Det är ett väldigt varierande och roligt jobb, så jag är jätteglad att jag tog beslutet att "byta sida". Insight Competence var en fantastisk partner hela vägen från att vi fick kontakt tills jag fick mitt drömjobb.

Just förmågan att kunna tillsätta tjänster, både konsultuppdrag och tillsvidareanställningar, är något som uppskattas även av kunderna.

– När vi behöver någon för kortare uppdrag, till exempel för att prova en ny roll, så använder vi dem som en ren mediepool. Men vi använder dem minst lika mycket för att rekrytera medarbetare. säger Rebecca Broni, som arbetar som Business Partner på Discoverys HR-avdelning.

Perfekt matchning

Hon berättar att de använt Insight Competence för att tillsätta alla möjliga roller, allt från webbredaktör och digital projektledare till produktionskoordinator och tablåplanerare.

– Ett exempel är vår nya HR-advisor. Det gick otroligt snabbt, och blev en perfekt matchning. Jag hade inte förväntat mig att vi skulle få så många kandidater att välja på. Inom en vecka hade vi fyra bra alternativ. Tre veckor senare hade vi anställt personen i fråga. Från början hade vi tänkt hyra in någon, men det kändes så pass bra att vi gjorde om det till en fast anställning, berättar Rebecca Broni, som uppskattar hur kundnära Insight Competence arbetar.

– De förstår verkligen vilket företag vi är och vilket typ av ledarskap vi har, och vikten av att rekrytera personer med rätt kunskaper och värderingar. De är öppna och prestigelösa och känns verkligen som en förlängd arm som vi litar fullt ut på.

Läs mer på Insight Competence hemsida



Dela sidan: