Dela sidan:

Förra året gick reklambyrån Valentin&Byhr ihop med Mockup och i juni lanserades en ny fullservicebyrå under namnet Valentin Experience. Nu visar det färska bokslutet att den första tiden efter fusionen varit tufft.

Omsättningen minskade från 43,6 miljoner kronor föregående år för att landa på 39,7 miljoner, medan byråintäkten backade från 35,8 miljoner till 31,5. Dessutom gör byrån en förlust på -3,6 miljoner kronor, att jämföra med 177 000. Rörelsemarginalen uppgår till -11 procent. 

LÄS MER: "Valentin&Byhrs huvudägare köps ut – delägarna tar över"

Enligt vd Magnus Tengby beror den negativa utvecklingen både på omstruktureringar hos kunder och strukturella kostnader i samband med fusionen. 

– 2018 var ett tufft men viktigt år för oss. På grund av omstruktureringar hos två av våra större kunder tappade vi cirka 4 miljoner i intäkter. Det tillsammans med alla strukturella kostnader av fusionen med customer experiencebyrån Mockup samt en stor kompetensväxling för att utveckla vårt CX-erbjudande, gjorde att vi gick back. Men ledningen och ägarna står bakom 2018 års resultat och vi vill inte ha 2018 ogjort, säger Magnus Tengby i ett mail till Resumé.

– Vårt CX-erbjudande tillsammans med byråns strategiska och kreativa kompetens ligger oerhört rätt för framtiden. Detta ihop med nyfikenhet, stenhårt arbete och bra kunder kommer att ge bra resultat framöver. Att vi också har jobbat hårt med att anpassa våra kostnader gör att jag ser väldigt positivt på vår framtid, fortsätter han. 

FAKTA // Siffror
Oms: 39,7 mkr (43,6 mkr)
Byråintäkt: 31,5 mkr (35,8 mkr)
Rörelseres: -3,6 mkr (177 tkr)
Rörelsemarginal: -11% (0,4%)
Anställda: 39 (40) 
 



Dela sidan: