Dela sidan:

Vattenfall säger sig ha som mål att de ska vara "fossilfria inom en generation". Sloganen finns med i princip all marknadsföring från det statliga företaget. Under sommaren har man exempelvis gått hårt i både utomhus och tv.

I helgen kommer man dessutom lägga en upplevelsebaserad aktivitet i mixen, det genom att öppna upp "The Museum of Fossil Fuels" i Fotografiskas lokaler i Stockholm. På museet har Vattenfall samlat ljud, bilder på motorvägar och en bevarad bensinmack för att illustrera hur man om 25-30 år kommer se tillbaka med avsmak på får fossilfyllda samtil.

– Vattenfalls mål är ett fossilfritt samhälle inom en generation. Det innebär att när de barn som föds idag får egna barn, kommer en hel del av sådant som vi tar för givet idag ha försvunnit. På The Museum of Fossil Fuels kan man uppleva ljudet, dofterna, kulturen och företeelserna som kommer att försvinna, och se hur man i en mer hållbar framtid ser tillbaka på vår samtids transporter, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för InCharge på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

Museet kommer att spegla tiden mellan 1800 till nutid.

– Det kan vara svårt att föreställa sig en framtid där alla transporter drivs fossilfritt och hur samhället kommer att förändras av den omställningen. Därför bestämde vi oss för att försöka skapa en del av den framtiden, och samtidigt visa på den enorma roll som fossila bränslen spelat för samhällets utveckling, fortsätter Susanna Hurtig.

"Inom en generation" har man på olika håll definierat som år 2050, men när Vattenfalls vd och koncernchef Magnus Hall tidigare i år medverkade i Ekots lördagsintervju svarade han att det kan ta längre tid än så.

– Vi har egentligen inte sagt det, utan vi definierar en generation som att de barn som föds i dag, när de får barn. Och det kan variera lite. Den här väldigt exakta tidpunkten tycker vi är lite svår att ta i.

 

Att Vattenfall inte definierat "inom en generation" specifikt har dessutom lett till att klimat- och miljömagasinet Effekt valt att anmäla bolagets marknadsföring till Konsumentverket. Tidningen hänvisar i sin anmälan till Konsumentverkets skrivelser om miljöpåståenden i sammanhang som säger att varumärken endast får använda entydiga och precisa påståenden.

"The Museum of Fossil fuel" är resultatet av ett samarbete mellan Vattenfall och byrån 500.



Dela sidan: