Dela sidan:

Folkoperan har som ambition att göra opera mer lättillgängligt och välkomna en publik som vanligtvis inte besöker de traditionellt fina salongerna. De senaste åren har Folkoperan haft ett hyllat samarbete med Ingo där man i flera kampanjer tagit ned operan på jorden. Mest uppmärksammade har orgasmkampanjen för Turandot och Loa Falkmans diverier i samband med Mozart vs Salieri varit.

När creative directorn Josefine Richards tidigare i år bytte Ingo mot McCann valde dock Folkoperan att följa med. Och nu presenterar parterna den första kampanjen från samarbetet.

Precis som tidigare finns en ambition om att "skita ned" operan och bredda bilden av hur en operabesökare beter sig, har på sig och hur de förbereder sig inför sitt operabesök. I kampanjen för "Tolvskillingoperan" har man bytt ut monoclen mot grills, hors-d'œuvre mot en kärleksstund i baksätet och de vita handskarna mot burlesk-attiraljer.

– Folkoperan är ett operahus där du inte behöver kunna operakoderna för att trivas. Med filmerna vill vi inspirera publiken till hur de kan ladda upp litet extra inför ett besök på Tolvskillingsoperan i höst, säger Susanne Reuszner, kommunikationschef på Folkoperan.

Regissörerna bakom filmerna är Charlotte Wandt och Henry Selder Moore och de har producerats av Carl Linder och Balthazar.



Dela sidan: