Dela sidan:

I våras bröt PostNord med Forsman & Bodenfors undre uppmärksammade former där dåvarande kommunikationsdirektören Thomas Backteman gick till hårt angrepp mot sin tidigare huvudbyrå och anklagade F&B för sena leveranser och alltför höga arvoden. 

Uppdraget för Åkestam Hols blir att tillsammans med de andra byråerna utveckla kommunikationsinsatser som stärker varumärket PostNord, primärt på den svenska marknaden, men vissa kampanjer kommer även gå nordiskt.

Samarbetet drar igång direkt och en första kampanj kommer att rullas ut under hösten.

Åkestam Holst och Posten hade ett långvarigt samarbete som avslutades för fem år sedan när varumärket gick ut i offentlig upphandling i samband med övergången till PostNord. Efter brytningen med Forsman & Bodenfors påbörjades en ny upphandling under våren. Fem byråer konkurrerade om kontot. Det blev till slut Åkestam Holst som vann tillbaka kunden.

– Vi var ute efter en samarbetspartner med förståelse för affären, som kan påvisa effekt och som har kreativ nöjd. Åkestam Holst har också fördelen att kunna jobba nordiskt genom att kunna koppla in NoA-byråerna &Co i Köpenhamn och Anorak i Norge, säger marknadschefen Astrid Odell till Resumé.

– För mig handlar inte en pitchprocess om att presentera en färdig helhetslösning. För oss handlar det om Åkestam Holsts sätt att arbeta insiktsdrivet och i ett nära samarbete. Som marknadschef vill inte jag ha en byrå som sitter inne på rummet i ett par månader och sedan presenterar en idé som ligger långt från det vi vill ha. Kreativitet är en viktigt del, men vi vill också att deras arbete ska visa effekt för PostNords anseende.

Åkestam Holsts blir PostNords huvudbyrå i Sverige, men kommer också att kunna ta fram kampanjer för den nordiska marknaden.

– Det här är inget nytt sätt att jobba för Post Nord utan är snarare än återgång till att jobba mer lokalt eftersom vi har så olika utmaningar på de olika marknaderna. I Norge och Finland handlar det om att bygga kännedom eftersom vi är en relativt ny aktör. I Sverige och Danmark är utmaningen image.

Hur har förtroendet utvecklats den senaste tiden?
– Vi har gått försiktigt framåt under de senaste månaderna trots att vi inte har haft någon varumärkesbyggande marknadsföring. Vi har ju haft vissa kampanjer löpande under året, men då mer taktiska för tex Riktiga Vykort. I stället har arbetet legat internt i organisationen.

Hur har förtroendet påverkats av att den externa marknadsföringen på ett sätt har pausats?
– Det är klart att vi gärna hade kommit igång tidigare men nu kommer vi i stället att gå ut starkt från oktober och hösten är en viktig period för oss. Det kommer att vara en marknadskommunikation som går i linje med budget.

 



Dela sidan: