Dela sidan:

Resumé berättar idag att det finns misstankar på Nord DDB om att idén bakom Forsman & Bodenfors hyllade Volvo-kampanj E.V.A Initiative ursprungligen kommer från dem. Andreas Dahlqvist, vd och kreativ chef på Nord DDB, säger till Resumé att hans första reaktion när han såg E.V.A Initiative var att det var en "karbonkopia" av en kampanjidé som Nord DDB presenterade för sin kund Volkswagen redan i januari 2018.

– Det händer ibland att man utvecklar en idé parallellt och att någon annan byrå hinner före. Idéer verkar ibland simma runt i etern. Det är retligt men så är det ibland. Det som gör det annorlunda i det här fallet är att två av våra tidigare medarbetare står listade i arbetsgruppen för utvecklandet av E.V.A Initiative. Båda har samtidigt känt till vår idé väl, båda har jobbat i Volkswagen-teamet och en av dem har varit central i arbetsgruppen som utvecklat kampanjen hos oss, säger han till Resumé.

På Forsman & Bodenfors ser man allvarligt på anklagelserna. Vd Silla Levin säger i ett mejl till Resumé att de blev "väldigt upprörda" när Andreas Dahlqvist innan sommaren hörde av sig med uppgifterna.

– Det är helt ogrundade och allvarliga anklagelser Nord DDB kommer med. Det som ifrågasätts är vår kreativitet och integritet. Vi är uppriktigt förvånade över deras utspel, det de hävdar är helt främmande för en byrå som Forsman & Bodenfors. Vi är trygga i vårt samarbete med Volvo Cars, vi har arbetat ihop under många år och både de och vi vet exakt hur, när och var idén skapades.

Både E.V.A Initiative och Nord DDB:s idé, som gick under det snarlika namnet "The Equality Safety Standard", baseras på insikten att kvinnor löper större risk att skadas i trafikolyckor på grund av att forskningen på området främst bygger på manliga krockdockor. Silla Levin menar att det inte är någon unik insikt, utan något som har uppmärksammats globalt i många år. Hon tycker inte heller att det finns någon likhet mellan Forsman & Bodenfors och Nord DDB:s idéer utifrån den information som byrån har fått ta del av, som inte handlar om att dela data. 

The E.V.A. Initiative har enligt henne sitt ursprung i projektet EVArid, där Volvo i ett forskningssamarbete med Chalmers tog fram en kvinnlig krockdocka.

– Jag hoppas att de flesta seriösa biltillverkare angriper den här frågan på något sätt, men Volvo Cars har haft kvinnliga krockdockor i sina krocktester under många år, och infört säkerhetsfunktioner i sina bilar som gjort verklig skillnad för att utjämna ojämlikheten i skaderisken, säger hon.

– Bakgrunden till The E.V.A. Initiative går 60 år tillbaka i tiden, när Volvo Cars släppte patentet till trepunktsbältet fritt till alla biltillverkare, nåt som sägs ha räddat över en miljon liv sedan dess. För att uppmärksamma det diskuterade vi med Volvo Cars möjligheten att ännu en gång skänka något till omvärlden. I diskussionen om ojämlikheten i statistiken kom vi fram till att en stor mängd säkerhetsdata från över 40 års forskning skulle göra stor nytta för trafiksäkerheten om den blev tillgänglig för andra biltillverkare. 

Enligt Nord DDB har ni inte velat dela med er till dem av någon dokumentation kring E.V.A Initiative. Varför då?
– Det stämmer inte, vi har redan från första stund varit transparenta med Nord DDB och till och med erbjudit dem att komma ned till Göteborg för att träffa arbetsgruppen. Tyvärr har de tackat nej till det. Men varför de tackat nej får du fråga dem om. Utöver det har vi skriftligen redogjort för den brief vi fick, hur insikten kom fram och hur vi arbetat väldigt nära de högsta säkerhetscheferna på Volvo med att arbeta fram den kreativa idéen som blev The E.V.A. Initiative. En idé som faktiskt Volvo Cars är det enda bilföretaget i världen som kan genomföra med trovärdighet, eftersom de är de enda som löst problemet.

Att två personer som varit inblandade i framtagandet av Nord DDB:s idé för Volkswagen sedan suttit i er arbetsgrupp för E.V.A Initiative, blir inte det problematiskt när idéerna är så pass lika?
– Först och främst, de senaste åren har flera medarbetare från både Nord DDB och andra byråer börjat arbeta hos oss. Samtidigt har flera från oss gått till andra byråer. Det är bara naturligt. Ingen mer än F&B värnar de sekretessavtal som gäller alla medarbetare och att Nord menar att information skulle tagits med är beklämmande.

– En av de två som Nord DDB nämner har inte varit del av Volkswagengruppen, och den andre har inte med ett ord sagt något om arbetet på Nord DDB. Han har inte heller varit en central del av den idé Nord DDB beskrivit för oss. Vi vet nu att idén då inte var i närheten av The E.V.A. Initiative vid tiden då han lämnade Nord DDB, men vad som hänt sedan dess har vi förstås ingen aning om.

Resumé har även sökt de två tidigare Nord DDB-medarbetarna, som avböjer att kommentera och hänvisar till Silla Levins svar. 



Dela sidan: