Dela sidan:

Forsman & Bodenfors har i åratal varit Sveriges största och mest uppburna reklambyrå som dessutom glänst i internationella reklamsammanhang. Bland de mest uppmärksammade jobben finns numera legendariska "Epic Split" för Volvo Trucks samt konceptet "Made by Sweden" för Volvo Cars, där svenska storheter som Zlatan Ibrahimovic och Robyn har medverkat.

Den långlivade positiva trenden tycks dock ha vänt de senaste åren. Forsman & Bodenfors har tappat i tävlingssammanhang, flera kulturbärande nyckelmedarbetare har lämnat byrån och dessutom har tunga kunder såsom If, Systembolaget och Postnord valt att gå till konkurrenter.

E.V.A Initiative för Volvo Cars som lanserades i mars har i branschen kommit att betraktas som något av en revansch för Forsman & Bodenfors. Kampanjen vann ett prestigefullt grand prix och två guld i årets Cannes Lions – även känt som "VM i reklam" – och har blivit omskriven i stora internationella branschmedier.

LÄS MER: "F&B om grand prix-vinsten: 'Kul och smickrande'"

E.V.A Initiative står för "The equal vehicles for all initiative" och lyfter det faktum att de allra flesta testdockor som används vid simulationer av bilkrascher är formade efter manliga kroppar. Det har fått som konsekvens att kvinnor löper långt mycket större risk att skadas vid bilolyckor. Som ett huvudled i E.V.A Initiative väljer Volvo att dela med sig av den data biljätten sedan 70-talet samlat kring bilolyckor till sina konkurrenter.

Under sommaren nåddes Resumé av uppgifter om att E.V.A Initiative bygger på en idé som ursprungligen fanns hos konkurrenten Nord DDB och som togs fram för Volkswagen. När Resumé kontaktar Volkswagens svenska marknadschef Jeanette Asteborg skriver hon i ett mail: 

– Vi fick en insikt presenterad för oss för över ett år sedan och ville såklart använda oss av den insikten som är fantastisk. Att använda kvinnliga krockdockor. Samtidigt producerade vi "Let's Get Electric". I den här perioden sa vi till Nord DDB att avvakta med idéen och att vi ville fokusera på den efter Electric-projektet. När Volvo lanserade E.V.A-idén kände jag att den var så pass lik att vi skulle kännas som tvåa på bollen vilket gjorde att vi inte fullföljde kampanjen, säger hon.

När Resumé kontaktar Andreas Dahlqvist, vd och kreativ chef, berättar han att Nord DDB redan i januari 2018 presenterade en "närmast identisk" idé för sin kund Volkswagen. Initiativet hade namnet "The Equality Car" men utvecklades sedan till "The Equality Safety Standard". Idén var godkänd av biljätten och låg på remiss i Tyskland när E.V.A Initiative plötsligt lanserades av Forsman & Bodenfors för Volvo Cars.

– Min första reaktion när jag såg deras idé är att den var en karbonkopia. Samma reaktion kom också internt på byrån och från kund, säger Andreas Dahlqvist till Resumé.

– Det händer ibland att man utvecklar en idé parallellt och att någon annan byrå hinner före. Idéer verkar ibland simma runt i etern. Det är retligt men så är det ibland. Det som gör det annorlunda i det här fallet är att två av våra tidigare medarbetare står listade i arbetsgruppen för utvecklandet av E.V.A Initiative. Båda har samtidigt känt till vår idé väl, båda har jobbat i Volkswagen-teamet och en av de har varit central i arbetsgruppen som utvecklat kampanjen hos oss.

Utifrån den casefilm Resumé har fått se från Nord DDB:s "The Equality Safety Standard" finns det en hel del likheter med E.V.A Initiative. Förutom de snarlika namnen bygger båda på insikten om hur kvinnor löper större risk att skadas vid bilolyckor på grund av att forskningen kring bilkrascher baseras på manliga kroppar, och båda syftar till att de respektive bilvarumärkena ska vara en bidragande kraft till förändring för jämställdhet på området. I Nord DDB:s kampanj för Volkswagen var planen att liksom i E.V.A Initiative öppet dela all test-data och göra den tillgänglig för konkurrenter och allmänhet.

När E.V.A Initiative lanserades tog Nord DBB kontakt med Forsman & Bodenfors och bad om att få ta del av de kontaktrapporter som i regel skrivs vid alla möten med kund, för att genom dessa kunna få bekräftat att idén bakom E.V.A Initiative inte kom från de två tidigare Nord DBB-medarbetarna. Förhoppningen var att kunna visa för Volkswagen att kampanjkrocken endast rörde sig om ett olyckligt sammanträffande.

Forsman & Bodenfors har enligt Andreas Dahlqvist inte velat dela med sig av något underlag till Nord DDB.

– För oss är det här i grunden en branschfråga och det är därför vi valt att försöka lösa detta med Forsman & Bodenfors direkt, vi är inte intresserade av att det blir en pajkastning mellan byråer och jag har försökt undvika att det blev något som hanteras i media. Som två stora aktörer på vår marknad har vi ett gemensamt ansvar för att värna om det mest värdefulla vi har: våra medarbetare, de idéer vi tar fram och vår integritet och affärsmässighet mot våra uppdragsgivare.

– Jag har fört en dialog med Silla (Levin, reds. anm.) och efterfrågat något konkret som styrker att våra tidigare medarbetare inte varit bidragande till den här idéen trots att de officiellt står listade i arbetsgruppen. Det har vi inte fått, de tycker att det är bättre att vi tar den frågan med våra tidigare medarbetare. Det är såklart en problematisk situation för alla inblandade. Vi har en kund som betalat för utvecklingen av en idé och som de nu inte kan använda och vi har inget handfast som visar på att idéen inte skapats av våra tidigare medarbetare. Rent faktiskt är det här såklart något som är reglerat i avtal med våra anställda, men vi ser hellre att vi som byråer löser detta gemensamt på ett bra sätt.

Forsman & Bodenfors vd Silla Levin tillbakavisar bestämt att E.V.A Initiative skulle vara baserad på en idé från Nord DDB.

– När Andreas Dahlqvist hörde av sig till oss innan sommaren med de här uppgifterna så blev vi väldigt upprörda. Det är helt ogrundade och allvarliga anklagelser Nord DDB kommer med. Det som ifrågasätts är vår kreativitet och integritet. Vi är uppriktigt förvånade över deras utspel, det de hävdar är helt främmande för en byrå som Forsman & Bodenfors. Vi är trygga i vårt samarbete med Volvo Cars, vi har arbetat ihop under många år och både de och vi vet exakt hur, när och var idén skapades, säger hon i ett mail till Resumé.

Silla Levin pekar på att insikten om att kvinnor löper större risk att skadas i trafikolyckor inte är unik, och att E.V.A Initiative har sitt ursprung i projektet EVArid där Volvo i ett forskningssamarbete med Chalmers tog fram en kvinnlig krockdocka.

Att de två tidigare Nord DDB-medarbetarna skulle ha haft någonting att göra med likheterna mellan de båda idéerna förnekar hon.

– F&B värnar de sekretessavtal som gäller alla medarbetare och att Nord menar att information skulle tagits med är beklämmande.

Att Forsman & Bodenfors inte skulle ha velat dela med sig av någon dokumentation till Nord DDB menar hon dessutom är felaktigt.

– Det stämmer inte, vi har redan från första stund varit transparenta med Nord DDB och till och med erbjudit dem att komma ned till Göteborg för att träffa arbetsgruppen. Tyvärr har de tackat nej till det. Men varför de tackat nej får du fråga dem om.

Resumé har även sökt de två tidigare Nord DDB-medarbetarna, som avböjer att kommentera och hänvisar till Silla Levins svar. 

Läs hela Forsman & Bodenfors bemötande här.



Dela sidan: