Dela sidan:

Under 2018 lanserade RFSU och House of Radon  en het och avklädd som lyfte ungas ofta komplexa och ibland komplicerade relation till kondomen. Kampanjfilmen blockades snabbt av Facebook och Google, men fick stort genomslag på nordisk nivå.

Initiativet har prisats både i svenska Guldägget och den internationella PR-tävlingen Sabre Awards. Nu kommer uppföljaren, "Dear Condom II", som genom en interaktiv kortfilm lyfter vikten av att våga prata sex, även om det innebär att visa sårbarhet.

– Den gnista som Dear Condom tände förra året visar vilket behov det finns att prata om sex på ett öppet och ärligt sätt. Därför kändes det både naturligt och viktigt i uppföljaren fokusera på just kommunikation – inte minst för att studier visar att många unga i Sverige tror att de skulle må bättre om de fick hjälp att utveckla sin kommunikation kring sex. Genom att visa att ingen är ensam om att vara osäker eller ha funderingar hoppas vi att fler vågar sänka garden och dela med sig av sina tankar, säger Anette Otterström, Nordic Brand Manager på RFSU i en kommentar. 

Den interaktiva kortfilmen visar ett emotionellt och laddat första möte mellan två personer. I filmen bjuds tittaren in att byta perspektiv mellan huvudpersonernas tankar – från osäker uppraggning till hett sommarnattsligg. Tankarna i filmen är hämtade ur unga svenskars riktiga berättelser som påvisar de frågor, osäkerheter, önskningar och nojor kring sex som kan bubbla under ytan men sällan sägs högt.

Tankarna som skildras i filmen är baserade på intervjuer med unga personer i Sverige och berör allt från prestationsångest och kroppsnoja till om och vem som ska ta fram kondomen.

– Om förra årets kampanj var en maxad hyllning och diss till kondomen, så är årets en intim djupdykning i känslor, osäkerheter och framförallt tankar många har när det kommer till sex. Att vi detta år dessutom gjort projektet interaktivt adderar ytterligare ett lager som kommer få tittaren att vilja hänga kvar, då man får leka med innehållet genom att själv styra vems tankar man vill ta del. Med Dear Condom ll visar vi att det vi gjorde förra året inte bara var en kampanjfilm utan ett startskott för en plattform som vi nu kommer bygga vidare på år efter år, säger Alexandra Arvidson copywriter/
creative lead för projektet på House of Radon i en kommentar. 

Initiativet går att följa på kampanjsajten dearcondom.org, där det också finns gott om tips och råd för den som vill kommunicera bättre i sängen. Flertalet kända ansikten har också slutit upp bakom initiativet genom att dela sina egna sårbara tankar de haft i samband med sex i sociala medier, bland annat Miriam Bryant, Happy Jankell, Omar Rudberg och Hampus Nessvold.

För att väga upp mot risken att blockeras i sociala medier kommer initiativet också att synas både i och utanför biosalongerna i samband med premiären av "DET 2" samt spridas genom affischering på utvalda platser och ungdomsmottagningar runtom i landet.



Dela sidan: