Dela sidan:

I början av mars kom de första rapporterna om att Swedbank var inblandat i en omfattande penningtvättskandal i Baltikum där banken under tio års tid tvättat uppemot 40 miljarder kronor. Avslöjandet följdes av en förundersökning från Ekobrottsmyndigheten, en razzia mot huvudkontoret och slutligen med att vd:n Birgitte Bonnesen fick lämna.

LÄS MER: Experterna om Swedbank: "Måste arbeta rejält för att återfå förtroendet"

I samband med skandalen fick Swedbank ta emot kraftig kritik för vad kritiker menade var bristande kommunikation. Bland annat pekade de på vd:n Birgitte Bonnesen och att hon länge påstod att banken inte hade några problem med penningtvätt, trots att det då i flera år funnits rapporter som bevisade motsatsen.

LÄS MER: Swedbank – kostsamt att inte kunna kommunikation

"Bonnesen har till sitt försvar berättat flera gånger att hon har jobbat 30 år i banken och att det här sättet att jobba inte stämmer överens med Swedbanks interna riktlinjer något som ekar rätt tomt när rapporter påvisar motsatsen. Sådana resonemang ger i stället en känsla av att hon och den övriga ledningen och styrelsen befunnit sig i ett glastorn i 30 år och inte förstått hur man ska kommunicera – eller ta hjälp – vid en kris." skrev Resumés bloggare Jörgen Lindqvist.

Nu väljer Swedbanks kommunikationschef Gabriel Francke Rodau att avgå.

– I ljuset av senaste månadernas turbulens behöver Swedbank en nystart i arbetet med att återta förtroendet. Gabriel har gjort ett viktigt bidrag till Swedbank under sin anställningstid och nu är det ett bra tillfälle att ändra ledarskapet i vår kommunikationsorganisation, säger Anders Karlsson, tillförordnad vd och koncernchef på Swedbank, i ett pressmeddelande.



Dela sidan: