Dela sidan:

Under 2019 har bedrägerivågen mot svenska kändisar på Facebook där flera kändisars ansikten utnyttjas i bluffannonser varit uppmärksammad med exempel som Fredrik Strage, Laila Bagge, Jessica Almenäs, Filip Hammar, Daniel Ek och Leif GW Persson. Den folkkäre kriminologiprofessorn har anlitat jurister för att försöka driva en skadeståndsprocess mot förövarna. Nu har Leif GW Persson i stället ställt in siktet på plattformen.



– Jag har inget hopp om att kunna gripa de här skurkarna som ligger bakom själva operationen. Men däremot kan jag naturligtvis se till att försöka göra livet surt för distributören, i det här fallet Facebook, säger han i "Efterlyst" och fortsätter:



– Där skadar de både enskilda som de här pensionärerna och sedan så använder de sådana som mig och skadar därmed också mig. Det ska de jävlar i mig få betala för, säger Leif GW Persson i TV3:s "Efterlyst" som sänds under torsdagskvällen.



Även Filip Hammar utrycker sin vrede mot Facebook i programmet:

– Facebook är ju djävulen i det här sammanhanget. De har liksom lurat hela världen. Jag hatar Facebook.

Facebooks representanter har avböjt att medverka i programmet. De skriver i ett mejl till "Efterlyst" att "de ser allvarligt på fenomenet och gör miljardinvesteringar för att motverka den här typen av bluffannonser"



Fick sparken som kreativ chef på TBWA – stämmer byrån för åldersdiskriminering

Som creative executive handplockades Duncan Milner av TBWA för att leda Apple till flera ikoniska reklamkampanjer som kreativ chef för systerbyrån TBWA/Media Arts Lab. Han petades för tre år sedan och fick lämna verksamheten i nu 2019. Nu stämmer han TBWA för åldersdiskriminering och kontraktsbrott skriver AdWeek. Enligt Milner var den officiella förklaringen att TBWA inte längre "hade råd att betala hans lön".
– Jag känner att jag blev orättvist behandlad, säger han till AdWeek.

Klart: Youtube får miljardböter efter datainsamling om barn

Flera amerikanska rapporterade på onsdagen att den amerikanska handelskommissionen nu slagit fast att Google ska betala motsvarande 1,5 miljarder kronor i straffavgift för att dotterbolaget Youtube samlat in personlig information om barn, utan föräldrarnas godkännande. Youtube ska att ha spårat användarbeteende via cookies på barnkanaler. AdAges Garett Sloane har skrivit en sammanfattande analys om stämningen.



Modefotografen Peter Lindbergh död

Tyske modefotografen Peter Lindbergh har avlidit vi den ålder av 74 år, det framgår av ett inlägg på Lindberghs Instagramkonto. Som fotograf har Peter Lindbergh haft stor betydelse inom såväl modeindustrin som populärkulturen. Hans fotografier av supermodeller, toppolitiker och Hollywoodstjärnor har publicerats magasin som Vogue och Vanity Fair och ställts ut på museum däribland MoMa i New York. Ett av Peter Lindberghs sista uppdrag var att fotografera porträtt av 15 kvinnor för omslaget till brittiska Vogue. En av dem var klimataktivisten Greta Thunberg.



Havas köper hajpad Paris-byrå

Havas Group har förvärvat 51% av aktierna i den oberoende Parisbyrån Buzzman. Med köpet kommer den 140 medarbetare starka verksamheten att fortsätta som självständigt varumärke under Havas-nätverkets flagg. Grundaren Georges Mohammed-Chérif kommer även i fortsättningen att leda byrån som stärker Havas position i skärningspunkten mellan marknadsföring och underhållningsindustrin. Det skriver The Drum. 



Facebooks databashaveri: Hundra miljoner telefonummer läckta på nätet

Hundratals miljoner av telefonnummer med koppling till Facebook-konton har hittats på nätet. Den öppna servern, som inte var skyddad med lösenord, innehåller personliga uppgifter om 419 miljoner användare hämtade från flera av plattformens databaser, det rapporterar Techcrunch. Det rör sig bland anat om information om 133 amerikaner och 18 miljoner britter.




Dela sidan: