Dela sidan:

Burger Kings nya drag: Vill få McDonalds kunder att fly "elaka" clownen
Det har blivit något av ett signum för Burger Kings reklam att den driver med McDonalds på olika sätt och vis. Det senaste tilltaget på den svenska marknaden var Ingos "Not big macs".

Nu i samband med att filmen "It Number Two" har premiär passar Burger King i Tyskland på att skoja med den klassiska ikonen Ronald McDonald. I en kampanj med namnet "Escape the clown" försöker man få McDonalds kunder att lämna restaurangen och gå till Burger King i stället. Det hela sker genom geo-targeting. McDonalds-kunder kommer nämligen att få annonser på Facebook eller Twitter som uppmanar dem till att öppna rivalens magasin och scanna recensionen av IT med Burger Kings app. Då dyker en röd ballong upp på skärmen tillsammans med en kupong på en Whopper för en cent.

– Alla gäster är välkomna till Burger King- inklusive de som flyr clownen i skräck, söger Klaus Schmäing, marknadschef för den tyska marknaden, till The Drum.

Klimataktivisternas kampanj: Köp Amazonas regnskog, Jeff Bezos!
Just nu står världens största regnskog Amazonas i brand. I skuggan av det vädjar nu ett gäng anonyma klimataktivister till Jeff Bezos att köpa regnskogen som inspirerade till namnet på hans företag. Och sen efter köpet ombeds han helt enkelt att lämna regnskogen ifred för att skydda djur och natur.
– Jeff är en fruktansvärd filantrop som ser rikedom på sitt sätt. Vi tror egentligen inte att han kommer att svara på filmen. Det är mest ett sätt för alla andra att få nya möjligheter att prata om makt och kontroll och förhoppningsvis se världen på ett nytt sätt, säger projektets anonyme creative director till Adweek.

Techjättar ska avslöja deepfakes
Deepfakes har seglat upp som ett buzz-ord det senaste året och innebär att man med hjälp av artificiell intelligens kan få det att se ut som politiker och andra kända personer gör eller säger i princip vad som helst. Detta har skapat huvudbry hos techjättarna och därför går bland andra Facebook och Microsoft ihop med akademiker från sex olika universitet för att stoppa deepfakes framfart. Ett sätt man hoppas få bukt med problemet är genom en sorts tävling. Facebook kommer att skapa ett gäng egna deepfakes och den som kan avslöja dem på ett smart sätt kommer att belönas.
– Målet är att ta fram teknologi som alla kan använda för att upptäcka när AI har använts för att manipulera videoklipp för att vilseleda tittarna, säger Facebooks teknikchef Mike Schroepfer till Techcrunch.

Google Ad Manager rullar ut fullständig version av first-price-auktioner
Efter en sju månader lång testperiod kan nu Google Ad Manager rulla ut first-price-auktioner på riktigt. Syftet är att samla alla möjligheter på samma ställe och även att ge publicister mer transparens i programmatic-kedjan. Enligt Googles produktchef Jason Bigler har denna typ av auktioner en "neutral till positiv påverkan" på publicisternas annonsintäkter i jämförelse med second-price-auktioner. Det skriver The Drum.

Acast nya mätmetod kan ställa till det för siffrorna
I samband med att Acast ansluter sig till mätstandarden från Interactive Advertising Bureu (IAB) kommer antalet lyssningar att gå ner på många podcasts. Detta ska leda till en större säkerhet för annonsörerna.
"Vi är övertygade om att genom att vi använder oss av IABs-mätningsstandard så kommer vi dels att skydda poddskapares intäkter, men också få fler annonsörer att få upp ögonen för podcastannonsering på längre sikt", skriver bolaget i ett meddelande till sina kunder, enligt sajten Breakit.



Dela sidan: