Dela sidan:

Under veckan som gick har det pågått en diskussion om idéstöld inom reklam i reklamtidningen Resumé som publicerat en rad artiklar, även Göteborgs-Posten har noterat frågan. Det handlar om Volvo Cars kampanj "The E.V.A. initiative" som publicerades i början av året. För 50 år sedan introducerade Volvo trepunktsbältet och släppte därefter patentet fritt till alla världens biltillverkare. Detta jubileum ville Volvo Cars manifestera med ett nytt säkerhetsinitiativ, "The E.V.A. Initiative", som handlar om säkerhet på lika villkor för män och kvinnor. I samband med kampanjen meddelade Volvo Cars att man nu öppnar upp och delar med sig all data kring krocktester och hur vi människor i olika åldrar och av olika kön påverkas.

LÄS MER: "Branschen om idékonflikten mellan Nord DDB och F&B"

I september, mer än ett halvår senare, rycker Volkswagens reklambyrå ut och påstår att idén var deras och att den genom medarbetares jobb-byte har plockats upp av Volvo Cars. För undertecknad som arbetat i bilindustrin i två decennier är detta ytterligare ett exempel på hur omvärlden negligerar de djupa kunskaper som finns inom svensk forskning och utveckling och som alltför sällan uppmärksammas. Volvo Cars, som är världsledande inom säkerhet, har arbetat med manliga och kvinnliga krockdata bl. a. genom olika storlekar på krockdockor sedan 70-talet och projektet E.V.A. är ett utmärkt exempel på ett mångårigt samarbete med Chalmers.

Det är decennier av forskning och utveckling inom Volvo som ligger bakom E.V.A. Initiative, inte några brainstormande reklambyråkreatörer. Så det vore befriande om media kunde lämna denna ankdammsdiskussion och istället lyfta fram de verkliga initiativtagarna och hjältarna som sällan eller aldrig får samma mediala uppmärksamhet för sin forskning och de resultat som bygger den svenska välfärden.

Olle Axelsson, tidigare kommunikationsdirektör på Volvo Cars.



Dela sidan: