Dela sidan:

För drygt ett år sedan ställde svenska Voi ut sina första elscootrar på gatorna. Sedan dess har marknaden expolderat och elscooterfenomenet har både blivit hyllat och kritiserat. Hyllat för sitt sätt att göra det enklare att ta sig fram i staden på ett miljövänligt sätt och kritiserat för att den generösa tillgången riskerar att utgöra ett framkomlighetshinder för rörelsehindrade, men också för att användarna inte alla gånger följer trafikreglerna. 

När Voi nu gör sin första globala kampanj är det med fokus på just säkerhetsfrågan. Med kampanjen "Ride like Voila" lanserar Voi vad man kallar världens första digitala trafikskola skapad uteslutande för elscootrar, som leds av säkerhetsgurun Voila. För att fler ska ta lektionerna belönas alla användare som godkänns med gratis åkturer hos Voi. 

LÄS MER: "Så blev Voi ett samtidsfenomen – marknadschefen om bolagets framtidsstrategi"

Den digitala trafikskolan har utvecklats i samarbete med NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, och godkänts av VIAS, europeiska institutet för trafiksäkerhet, för att säkerställa dess kvalitet.

Voi konstaterade att många ur elscootergenerationen inte tar körkort i samma utsträckning som tidigare generationer. Det innebär att vissa användare fram till nu har haft begränsad kunskap om trafikregler när de hoppar på en elscooter.

– E-scooters och andra miljövänliga transportmedel förändrar städer till det bättre. Men vi tror att Voi måste vara en god kraft och utbilda användare i hur man kör elscooter på ett trafiksäkert sätt, säger Caroline Hjelm, marknadsdirektör på Voi, i ett pressmeddelande. 

Kampanjen lanseras med en film där Vois nya säkerhetsguru Voila kommer till jorden för att vägleda mänskligheten till säkrare elscooteråkande. I filmen använder hon sina gurukrafter för att övertyga en grottmänniska, två tävlingscyklister och vanliga e-scooteråkare om att följa henne till säker åkning på ridelikevoila.com, trafikskolans webbplats.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med den kreativa byrån Strays.

– Voila har lite sektig aura. Men sekter förenklar människors livsval genom att berätta för dem hur de ska leva sina liv. Så om du någonsin frestats att gå med i en sekt så gå med i Voilas. Det kommer enbart att göra ditt liv säkrare, säger Christofer Weider, art director på Strays. 

För filmproduktionen står Tarot Pictures.

 

Arbetsgrupp:

Voi
Caroline Hjelm, CMO
Ebba Zimmerman, Growth Marketing Specialist
Chris Nordqvist, Growth Strategist
Adrian Badalalmenti, Graphic Designer
Fredrika Jarnvall, Marketing Specialist
Jennifer Wickman, Social Media Manager
Kristina Hunter Nilsson, VP Communications
Erik Filén, Public Relations Associate

Strays
Linnea Nilsson, Account Director
Christofer Weider, Art Director
Arvid Gradin, Copywriter
Carl-Michael Ulfstedt, Design Director
Madelen Möllard, Designer

Tarot Pictures
Tumpum, Director
Carl Sander, EP & Producer
Marcus Dineen, Director of Photography

VFX: Acecat
Music: Gustav Karlström
Grade: Edward Negussie
Sound: Red Pipe



Dela sidan: