Dela sidan:

Under 2016 och 2017 investerade Hannah Widell och Amanda Schulman i frisörskedjan Corinne & Friends, samt startade upp sitt eget skönhetsvarumärke. De båda verksamheterna har sedan dess kantats av utmaningar och har sedan en tid varit under avveckling.

Innan årsskiftet tillsattes en ny vd för koncernen, Karolina Roslund, och nu har man fattat beslut om att försätta bolagen kopplade till skönhets- och salongssatsningen i konkurs.

Samtidigt genomför koncernen en omstrukturering som innebär att klädvarumärket
Daisy Grace fortsätter i ett nytt renodlat bolag. Det har tidigare delat plats i
koncernstrukturen med den skönhetssatsning som nu går i graven.

LÄS MER: "Storförlust för Hannah & Amandas Perfect Day"

Sedan en tid tillbaka har Hannah Widell och Amanda Schulman återvänt till Perfect
Day Media, som utvecklades dåligt under 2018 då omsättningen sjönk med närmare 40 procent till 41 miljoner kronor (64,6 mkr). Rörelseresultatet blev en förlust på 2,2 miljoner kronor med skönhetssalongerna inräknade. Enligt ett pressmeddelande ska utvecklingen på Perfect Day nu vänt och utvecklingen hittills i år, samt prognosen för helåret 2019, ser "betydligt bättre ut" än i föregående bokslut.

– Det är så klart ett tufft beslut, men det var enda affärsmässigt rätta vi kunde göra i det här läget. Självklart är det inte ett roligt beslut, men det handlar om att göra det som är bäst för affären, säger Karolina Roslund till Resumé. 

Enligt Karolina Roslund innebär konkursen att salongerna vid Sveavägen och Sturegallerian stängs ned med omedelbar verkan, vilket det rapporterades om i förra veckan. Tre medarbetare får lämna och ett stort antal leverantörer påverkas av konkursen.

– Vi har jobbat med avvecklingen under en tid efter årsskiftet, säger Karolina Roslund till Resumé.

Satsningen på skönhet påbörjades under 2017 och har kantats av problem. I förra året fick systrarna dra in sin satsning på skönhetskrämer efter att en stämning om varumärkesintrång kommit in.

Har ni inte gjort en tillräcklig analys av marknaden här?
– Det är alltid svårt att vara entreprenörer, man måste göra det man tror på. Men det här var en felsatsning, det kan man konstatera i efterhand. Ambitionen var att skapa en stor plattform för kvinnor där de kunde mötas kring skönhet både fysiskt och digitalt. Men marknaden ser helt annorlunda ut jämfört med hur det såg ut för två-tre år sedan. Vi ser en tydlig trend där de fysiska butikerna lägger ned en efter en.

Handlar det om en överetablering?
– Framförallt en omstrukturering där ytorna blir mindre och man ser alltfler popup-butiker när det kommer till exempelvis nagelvård och frisörer. Det i kombination med att alltfler köper sina produkter online har stor marknadspåverkan.

Hur har den här satsningen belastat Perfect Days ekonomi?
– Det är klart att felsatsningar påverkar. Vi har spridit oss själva lite för tunt och nu kommer vi fokusera verksamheten till vår kärna, innehållet inom Perfect Day och mode inom Daisy Grace.




Dela sidan: