Dela sidan:

Googles annonsdominans utreds
50 advokater från 48 delstater i USA har inlett en utredning mot Google rörande misstänkt konkurrensbrott. Utredningen ska, enligt Wall Street Journal, fokusera på hur bolaget använder sin position på marknaden för digitala annonser och sök och om det har skadat användarna. En lukrativ business som är kärnan i deras arbete. Republikanen och Texas-advokaten Ken Paxton leder utredningen och sa till reportrarna utanför rätten att Google dominerar annonsmarknaden, ”en dominans som kan hindra tillväxten av andra företag och resultera i högre priser för konsumenterna”. Det är inte bara Google som står i rampljuset för sin datainsamling – Facebook utreds just nu för sin datainsamling.

Affiliatesajterna tjänar storkovan på spelförlusterna
Jämförelsesajter tjänar stora pengar när spelarna förlorar på spelsajterna, visar DN:s granskning. De har kollat på 25 jämförelsesajter som recenserar svenska kasinon och som alla beskriver sig som oberoende. Samtidigt får de en andel av kasinosajternas vinster. Detta är så kallad affiliatemarknadsföring, men ingen har märkt upp som reklam. Reklamombudsmannen har de senaste åren fått in flera anmälningar mot jämförelsesajterna och enligt Gunilla Welander, jurist på RO, ”är det självklart att detta är reklam”.  

Rapport: Amazon påverkan på ekosystemet
Duopolet hos Google och Facebook kommer snart att ruckas på. Enligt en ny rapport från Forrester kommer Amazons påverkan på annonsernas ekosystem att kännas under nästa år. Tecken på att det är på väg är bland annat att både Google och Facebook har rullat ut annonsprodukter som bättre konkurrerar när konsumenter söker efter kläder eller produkter. Enligt Forrester kommer annonsörerna mer att gå över till att investera mer i retailnätverk än i traditionell digital media. Ad tech-bolagen kan vara de största förlorarna här, skriver Adweek.

Spotify lanserar delningsfunktion på Snap
Spotify samarbetar med Snapchat och lanserar en delningsfunktion för musik som fungerar på samma sätt som funktionen på Instagram. Spotify är inte de enda som ser delningsfunktionen av musik som något hett –  iHeartRadio och Tidal har gjort samma sak.

Chefsrockad på IPG
Det händer grejer på IPG globalt. IPG Mediabrands styrelseordförande Philippe Krakowsky har fått den nyinrättade rollen som COO för holdingbolaget. Detta samtidigt som Daryl Lee blir vd för IPG Mediabrands och Eileen Kierman blir global vd för UM. IPG är världens fjärde största byrånätverk baserat på 2018 års omsättning.



Dela sidan: