Dela sidan:

Det är nog få som aldrig har hört talas om varumärket Eniro. Men vad företaget faktiskt sysslar med år 2019 är däremot inte lika självklart. Det insåg Eniro efter en målgruppsundersökning med Kantar Sifo, som lagt grunden för den nya strategin och den övergripande ompositioneringen av Eniro i Sverige och dess nordiska motsvarigheter Krak i Danmark samt Gule Sider i Norge. Det har resulterat i ett nytt ansikte utåt med fokus på digital spetskompetens och ett mänskligt och personligt tilltal.

I dagarna lanserar Eniro tillsammans med sin byrå Abby Priest första resultatet av strategiarbetet. 

– Efter många år av en mer anonym framtoning vill vi nu se våra kunder i ögonen och stolt berätta om vad vi gör nuförtiden. Vår utmaning ligger konstigt nog i att Eniro som varumärke är mycket välkänt, vi har kännedom på runt 98 procent. Men de flesta känner inte till att vårt erbjudande idag innehåller långt mycket mer än våra egna kanaler, säger Andreas Perneby, marknadschef för Eniro, i ett pressmeddelande. 

Utifrån insikten att småföretagare inte hinner eller orkar ta hand om sin digitala marknadsföring byggde Eniro/Krak/Gule upp sitt nya B2B-erbjudande. En "one-stop-shop" för digitala marknadsföringstjänster, aom enligt Eniro så enkla att vem som helst kan använda dem.

Den första kommunikationsansatsen syftar till att skapa kännedom om den nya inriktningen. Den nordiska kampanjen speglar vardagen hos några småföretagare och belyser "den sköna känslan" som uppstår av att få slippa oroa sig för krångel som sökmotoroptimering, JavaScript eller Google Ads.

– Våra undersökningar visar att målgruppen är mycket väl insatta i faktumet att digital marknadsföring och synlighet online är avgörande för att deras verksamhet ska lyckas, men att de flesta av dem helst skulle slippa hålla på med det. Det förstår jag helt och hållet. Ibland vill man innerligt gärna slippa lära sig hur JavaScript fungerar. Nu erbjuder vi den möjligheten, kommenterar Oskar Hellqvist, creative director på Abby Priest.

Till en början satsar Eniro tillsammans med mediabyrån Bizkit Havas på en bredare mediamix med kanaler som TV och OOH. Under hösten kompletteras kampanjen med aktivering i förtjänade kanaler och riktad digital marknadsföring.

Filmerna är producerade av Giants&Toys och regisserade av Sara Haag.



Dela sidan: