Dela sidan:

Under natten till onsdag svensk tid höll Apple sitt omtalade höstevent där företaget presenterade nya produkter. Enligt flera analytiker vittnar händelserna om att att Apple har bytt strategi.  Bland annat berättade företaget först om sin nya speltjänst och utbudet på streamingtjänsten AppleTv+ i stället för att lyfta fram sina nya modeller av Iphone och Ipad. Enligt CNN:s Monhanbir Sawhney är det tydligt att Apple gått från att vara en innovatör till att bli ett varumärke som vill behålla sin position de lojala kunderna. 

"Varumärkeslojalitet har betydelse, särskilt när varumärket är lika kraftfullt som Apple med ett starkt arv av att skapa det banbrytande. Men utifrån vad vi har sett finns det ingen anledning att förvänta oss att Apple snart börjar utforska nya gränser. För tillfället är det åtminstone bekväma i fästningen.", skriver han. 

Market Watchs Therese Poletti skriver att techjätten satt den låga prislappen som står i fokus. Apple TV+ har en på 4,99 dollar i månaden, samtidigt som priset sänks på den billigaste Iphonemodellen och smartklockan.

Bloombergs techkommentator Shira Ovide skriver att Apple bytt affärsmodell genom att höja takten på produktutvecklingen när Iphone tappar i försäljning. 


De tippas ta över som kommunikationschef på Swedbank


Det var i torsdags som Swedbank gick ut offentligt med att kommunikationschefen Gabriel Francke Rodau får lämna bolaget. Dagens Industri pekar ut tre kommunikatörer att ta över
. Kommunikationsexperten Paul Ronge lyfter fram två S-märkta kandidater Anna Helsén på JKL som var Göran Perssons presschef och haft motsvarande roll på SEB samt Jan Larsson också tidigare medarbetare åt styrelseordföranden och tidigare kommunikationschef på Nordea. En tredje kandidat är intern, den nuvarande presschefen Unni Jerndal. Experterna som Di har pratat med framhäver att det är viktigt att kommunikationschefen får plats i bankens koncernledning.

Fotbollsstjärna bötfälls för spelreklam

Yerry Mina, colombiansk back som spelar Premier League-klubben Everton, varnas och får böta motsvarande 120 000 kronor för att ha brutit mot reglerna kring betting. Mina medverkade i en reklamfilm för ett spelföretag i sitt hemland vilket strider mot FA:s regler om att spelare och tränare får inte göra spelreklam. Det rapporterar flera brittiska medier bland annat BBC.



Twitter trappar upp satsning på användargenererad marknadsföring

Mikrobloggen Twitter gör som Spotify och använder sig av användarnas beteende i marknadsföringen. Med en stor utomhuskampanj i USA, "Twitter is" exponerar Twitter användarnas irrelevanta tweets med syfte att bygga gillande och stärka bilden av mediet som autentiskt. Marknadsdirektören Leslie Berland säger till The Drum att strategin påbörjades för tre år sedan.


– Vi ville hylla faktumet att vi inte har kontroll över varumärket.

... och släpper "bruksanvisning" för marknadsförare och byråer

Under tisdagen lanserade Twitter en så kallad "Agency Playbook" som är en guide till plattformen och riktar sig till reklambyråer, marknadsavdelningar och sociala medier-ansvariga. Guiden innehåller flera avsnitt om bland annat riktade budskap, manualer uppföljning och analys. Det skriver Adweek. 






Telia vill inte ge besked om miljardaffären
I förra veckan rapporterade Dagens Industri att EU-myndigheternas konkurrensgodkännandet för Telias mångmiljardförvärv av Bonniers tv-verksamhet har fått grönt ljus. Men Telia vill ännu inte bekräfta att EU:s konkurrensprövning är över, skriver Di . Bolaget skickade på måndagen ut ett pressmeddelande om att EU.s kommissionens granskning fortfarande pågår. Här understryker Telia att EU-kommissionen har fram till den 19 november på sig att fatta ett beslut om förvärvet av Bonnier Broadcasting.



Dela sidan: