Dela sidan:

Varumärkes- och designbyrån Identity Works har nyligen startat upp den nya kreativa systerbyrån IW Edition. I och med satsningen kan gruppen erbjuda kunderna en helhetslösning som innefattar hela resan från varumärkesutveckling, kundupplevelser och tjänstedesign till kommunikation. 

Creative director blir Johanna Reis, som nyligen lämnade Garbergs där hon jobbat som copywriter i tio år, efter ett års mammaledighet. Hon ser en fördel i att samla alla delarna under samma tak för att på så vis kunna hålla i strategin över tid. 

– När Identity Works börjar närma sig resans slut med sina kunder är det många som direkt vill ta vid med kommunikation i linje med den nya strategin. Hittills har Identity Works inte kunnat erbjuda det, och eftersom både efterfrågan och behovet fanns fattades beslutet att starta en systerbyrå. Det är annars vanligt att design- och varumärkesplattformen kommer från ett håll, och kommunikationsplattformen drar åt ett annat, vilket förstås lätt leder till frustration för kunden, säger Johanna Reis till Resumé.

LÄS MER: "Har jobbat på Garbergs sedan 1990 – nu lämnar creative directorn byrån"

Identity Works kunder kommer få möjlighet att välja att gå vidare med kommunikation via IW Edition eller att gå vidare med en annan kreativ byrå. Samtidigt kommer IW Edition kunna ta sig an helt fristående uppdrag. 

– Vissa kunder kommer enbart till Identity Works för varumärkesutveckling och design men för många är det förstås ett intressant erbjudande att kunna gå vidare med oss. Hittills har vi fått över fem kunder och det känns fantastiskt med tanke på att vi precis har startat. Jag tror mycket på att hitta sätt att jobba närmare och mer snabbfotat med kunden, inte bara genom traditionella briefer utan att jobba proaktivt tillsammans för att hitta snabbaste sättet för våra kunder att bli kända för rätt saker. 

Vad var det som lockade dig med IW Edition?
– Helt ärligt hade jag tänkt komma tillbaka till Garbergs efter mammaledigheten. Men sedan träffade jag David Leeb (vd på IW Edition, reds. anm.) och Bjarne Otterdahl (vd på Identity Works reds. anm.) och fick ett så himla bra intryck av båda två. De är smarta, superödmjuka och superambitiösa i kombination och det är den bästa grunden att stå på. Jag tyckte också att det var lockande att få vara med och forma en byrå från start efter alla de erfarenheter som jag har samlat under mina år i branschen.

– Dessutom känns det som en guldsituation att få komma in och samarbeta med en riktigt duktig varumärkesbyrå. Det gynnar alla parter och gör det möjligt för oss att grunda vårt arbete i en spänstig, välförankrad strategi. Vi blir som en nystartad byrå men är samtidigt inte det, för vi har en familj här med femtio anställda i ryggen och ett gäng upparbetade kundkontakter, fortsätter hon. 

LÄS MER: "Hon tar över Garbergs"

Hur känns det att lämna Garbergs efter de här tio åren?
– Jag grät lite grann när jag sa upp mig, haha. Det känns nästan som att bestämma sig för att göra slut med nån man fortfarande älskar, fast man råkat bli kär i nån annan. Men det kändes rätt i tiden att göra något annat. Det har hänt mycket på Garbergs, och jag har stort förtroendet för den nya ledningen. Men för mig var valet lite grann att antingen gå tillbaka till Garbergs som en helt ny byrå eller att ta den erfarenhet jag har och lägga energi på att forma någonting eget.

Vad hoppas du kunna bidra med i rollen som creative director?
– Jag har ju sett creative director-rollen på nära håll under åren, inte bara på Garbergs med också på TBWA och Forsman & Bodenfors. Jag tror att min roll framför allt kommer bli att hitta en kreativ vision och ett arbetssätt som får människor att växa. Jag kommer inte vilja vara ett nyckelhål som alla idéer ska pressas igenom utan mer jobba för att hitta metoder för att arbetet ska fungera främjande för kreativiteten. När det gäller det tycker jag att jag har plockat upp guldkorn från alla byråer jag varit på tidigare. 



Dela sidan: