Dela sidan:

Över 30 marknadschefer bland Sveriges största varumärken har bytt jobb – bara det senaste året, vilket Resumé Insikt skrivit flera artiklar om.

Nu tar vi diskussionen vidare i Resumé Insikts podcast som har höstpremiär i dag. Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl har själv erfarenhet av marknadschefsrollen, bland annat på K Rauta och Telenor. Hon menar att många har stora problem när de ständigt tvingas stångas mot kvartalsrapporten.

– Om förutsättningarna hela tiden ändras men inte affärsmålen eller de långsiktiga målen är kvartalsmöten svåra, när man får beskedet att vi drar in din budget. Många befinner sig i en digital transformation som kräver tung finansiering. En stor kostnadspost är marknadsföringen, och då drar man in den. Det är kortsiktigt. Utifrån ett långsiktigt perspektiv kan det vara riktigt illa, säger hon i podden.

Ett säkert tecken på att ett bolag har bytt marknadschef är att man ändrar reklamkoncept. Men till skillnad från många av sina branschkolleger valde Hanna RIberdahl att behålla det gamla konceptet på Telenor: Telenorfamiljen.

– Alternativet var att byta koncept, men kostnaden för det skulle bli otroligt mycket högre. Det skulle ta många år innan vi fick samma effekt som Telenorfamiljen levererade då. Då bestämde vi oss i stället för att skruva på familjen.

Resumé Insikts podcast produceras i samarbete med Bauer Media.



Dela sidan: