Dela sidan:

Resumé skrev igår om Oatlys senaste reklamkampanj, i vilken havredryckstilverkaren uppmanar konsumenterna att "spola mjölken" i en referens till den klassiska informationskampanjen "Spola kröken" från 70-talet.  

– Grundtanken bygger på att vi gjorde sjukt mycket dumma saker förr. Vi körde bil utan bälte, rökte cigg på flyget och pippade utan skydd – helt enkelt för att vi inte visste bättre. Just i den vevan dök Spola Kröken upp – en klassisk upplysningskampanj som syftade till att få människor att dricka mer måttligt och få en sundare syn på alkohol. Vi har ju ett liknande syfte med vår kampanj, där vi vill få folk att fundera över sitt intag av mejeriprodukter. Inte så mycket för hälsans skull, men för klimatets, sade Martin Ringqvist, creative director på Oatly i Norden, till Resumé. 

Nu skriver tidningen Land Lantbruk att det finns en stark kritik mot Oatlys reklam bland Sveriges lantbrukare. Många av Oatlys havreleverantörer har nämligen också mjölkproduktion, och anser att Oatly med sin kaxiga kommunikation gentemot mjölkindustrin skapar splittring i branschen. 

Spannmålsodlaren Lars-Johan Merin säger till Land Lantbruk att han tycker att det är fantastiskt att det går så bra för Oatly, men den nya kampanjen har han inte mycket till övers för. 

– Jag är skyldig mitt företag att sälja till det företag som betalar bäst. Men just nu känns det inte så stimulerande eller roligt att sälja till Oatly eftersom man för en så bakvänd och destruktiv kampanj, säger Lars-Johan Merin till tidningen.

LÄS MER: "Arlas nästa drag i bråket med Oatly: Lanserar havredryck"

Kristina Forsberg, också spannmålsodlare och köttproducent, säger att det i dagsläget är helt uteslutet att samarbeta med Oatly eftersom hon tycker marknadsföringen är "direkt osmaklig".

– Det krävs en helt annan seriositet i marknadsföringen för att det ska kännas bra att samarbeta med dem. Jag tycker att de borde hålla sig till saken och lyfta fram vad som är bra med havremjölken i stället för att fokusera på hur mycket växthusgaser mjölken släpper ut.

Martin Ringqvist svarar på kritiken:

– Jag tycker att det är oerhört tråkigt. Vi får ofta höra att vi hatar bönder men så är det verkligen inte utan vi är extremt beroende av bönder. Därför driver vi inte bara den här frågan om att ändra konsumentbeteende utan vi försöker också utveckla jordbruket. Men konsumentefterfrågan driver stenhårt mot växtbaserat och risken är att många bönder hamnar i en återvändsgränd om de inte hakar på, säger han till Land Lantbruk. 



Dela sidan: