Dela sidan:

De senaste åren har det, med inspiration från startupscenen, pratats allt mer om vikten av en vd tar rollen som varumärkesbyggare. En vd som är ute i medier, både sociala och traditionella, och berättar om företaget och tydligt reproducerar dess värderingar.

Och enligt en ny rapport från pr-nätverket ECCO International Communications har svenska vd:ar en del att jobba på, åtminstone när det kommer till sociala medier. Nätverket har studerat vd:ars närvaro på sociala medier där man tittat på alltifrån vilka sociala medier de är aktiva på till hur många följare de har. 

I jämförelse med förra årets ranking faller de svenska företagsledarna från 11:e till 14:e plats. Exempelvis är endast fyra av vd:arna för de 20 största svenska företagen aktiva på twitter medan sju av dem är aktiva på LinkedIn. Flest följare på Twitter har Hexagons vd Ola Rollén

På en global nivå är det fransmännen som tar ledarpositionen. I Frankrike är företagsledarna dubbelt så aktiva på sociala medier som i Sverige.

– LinkedIn ökar i betydelse medan de flesta vd:ar fortsätter att hålla sig borta från att kommunicera på Twitter, där språket kan vara mer provokativt och där man riskerar sitt varumärke hos konsumenterna. Risken är betydligt lägre på LinkedIn och fler vd:ar upptäcker möjligheterna som plattformen kan erbjuda, säger Jenny Öijermark, vd för svenska JOI Communication som ingår i ECCO-nätverket.



Dela sidan: