Dela sidan:

Tidigare i veckan lanserade e-handelsjätten Zalando sin nya varumärkespositionering "Free to be" med en global kampanj som syftar till att hylla fritänkare.

– “Free to be” syftar till att bygga ett känslomässigt varumärke över tid och det kommer att vara ramen för alla våra marknadsföringsaktiviteter framöver. Huvudbudskapet är: Zalando ger mig möjligheten att fritt uttrycka min personlighet, sade David Hejgaard, kommersiell chef för Zalando i Norden, till Resumé i samband med lanseringen. 

I Sverige har Perfect Day Media fått i uppdrag att ta fram en lokal version av den globala kampanjen. Det görs genom en digital influencerkampanj som syftar till att uppmuntrar varje enskild person att våga vara sig själv och att uttrycka sin personlighet och stil avsett kön, ålder, etnicitet eller bakgrund. 

Formatet är en serie videor som kommer att distribueras via profilernas egna sociala kanaler och i Zalandos kanaler för den lokala marknaden.

LÄS MER: "Perfect Days Alex Schulman och Jacob Mühlrad skriver för Dramaten"

De profiler som medverkar i kampanjen är artisten Linda Pira, Youtubern Thomas Sekelius, författaren och bloggaren Sandra Beijer, poddaren och krönikören Michaela Hamilton och sociala medieprofilen Johnny Edlind.

I sina respektive videoavsnitt öppnar profilerna upp sig och berättar om upplevelser kopplat till kampanjens inkluderande syfte "free to be". Tittaren kan enligt Perfect Day förvänta sig både dråpliga anekdoter och personliga avslöjanden, samtidigt som trend och mode genomsyrar formatet för att driva konvertering.

– Den nya generationens kvinnor och män vill uppleva ett varumärke, de vill beröras av känslor och underhållas i sina flöden. Att Zalando vågar producera ett karaktärsdrivet innehåll som gör just detta ligger helt rätt i tiden, säger Karolina Sandberg, pr- och innehållschef på Perfect Day Media, i ett pressmeddelande. 

Simon Sjögren, profilchef på Perfect Day Media, kommenterar:

– Profilerna är handplockade med syfte att visa bredd utifrån bakgrund, sexualitet, etnicitet, stil och storlek. Framförallt har det varit viktigt för oss med engagerade, orädda och starka personligheter som vågar stå för sin sak och den bredden har vi verkligen lyckats med i det här gänget vilket vi är väldigt glada och stolta för.

Från och med nästa vecka släpps teasers av den lokala versionen i sociala medier. Alla videos lanseras först i sin fulla längd på presseventet, torsdagen den 19e september.

 

Arbetsgrupp Perfect Day:
Exekutiv producent och projektledare: Karolina Sandberg
Regissör: Isabelle Berglund
Producent: Isabella Widlund
Produktionsledare: Karolina Lindqvist
DOP: Malin Gutke
Set designer: Tiina Chisola Lantz-Hirvonen
Ljud: Anders Branden, Apear
Stillbild: Ulf Leide


Dela sidan: