Dela sidan:

Flarie har snabbt blivit populära med sin underhållningsapp där användarna kan spela brandade gratisspel, och omvandla sina inspelade "coins" till olika belöningar i riktiga världen. I dagsläget har man 800 000 registrerade användare och en genomsnittlig speltid på 22 minuter per dag – vilket är en "engagement time" i klass med Instagram och Snapchat.

– Det här är verkligen det senaste inom marknadsföring. I form av engagemang, konvertering och budskapserinran slår det all annan reklam jag har köpt och jobbat med. Jag är övertygad om att det här kommer att fungera även internationellt, säger Linda Nyberg, som nyligen gått in i bolaget som Head of Marketing and New Business och styrelseledamot.

Fantastisk budskapserinran

Och att företagets "advergaming" är effektiv råder det inget tvivel om. Forskning vid Umeå Universitet visar att Flaries annonsörer har en budskapserinran på i snitt hela 58 procent.

– Det beror helt enkelt på att man, till skillnad från andra medier, aktivt interagerar med annonsen under en lång tid. Och att man är i ett positivt, engagerat "editing mood", säger Linda Nyberg.

Erbjuder nya tjänster

I år har bolaget dessutom utökat affären och erbjuder, utöver brandade spel och en onlinebutik, ett koncept man kallar Flarie Insights, där man – genom att kombinera data från appen, onlinebutiken och surveys i spelformat kan ge annonsörer nya insikter om kunderna och produkterna.

– En utmaning många stora bolag brottas med är att inhämta relevant information om alla sina produkter. För storsäljarna kan man göra produktundersökningar, men det har – fram tills nu – varit svårt och dyrt för resterande del av portföljen, säger Filip Tröger, VD på Flarie.

Han berättar att Flarie nyligen inlett ett samarbete med ett stort internationellt bolag, som marknadsför sina produkter i appens spel och butik.

– Nu kan vi följa upp kampanjerna och ge dem nya insikter om deras produkter. Och våra undersökningar är byggda som lättsamma spel, så vi använder gamification för att inhämta viktig information.

Spel direkt i bannerreklam

En annan nyhet är att man, inom konceptet Flarie Technologies, kan erbjuda spel direkt i bannerreklam.

– Vi har utvecklat en teknik så att våra spel kan integreras i vilken plattform som helst. De spelas i 320x320 pixlar, väger under 300 kilobyte och går att köra på alla webbsidor, berättar Kim Ejebari, försäljningschef på Flarie.

– När Tekniska museet använde vårt in-banner-spel i sin annonsering fick de en engagement rate på över 40 procent, fyller Linda Nyberg i, och påpekar att det är en lösning som många internationella kunder redan nu hör av sig om.

Det starka engagemanget är något som dessutom leder till faktisk konvertering.

– En av våra kunder är en ljudbokstjänst, som använder vår butik främst för att hitta nya kunder. När vi erbjöd Flarie-coins till de som signade upp för ett provabonnemang ökade konverteringen med 650 procent, vilket lett till tiotusentals nya kunder. Så bra konvertering får du ingen annanstans, avslutar Linda Nyberg.

Läs mer om bolaget på Flarie.com



Dela sidan: