Dela sidan:

Det stormar rejält kring Oatly sedan lanseringen av "Spola mjölken" för cirka en vecka sedan. Kampanjen, som är en blinkning till den klassiska 70-talskampanjen "Spola kröken", har väckt starka känslor på både ledar- och kultursidor och skarp kritik från Sveriges lantbrukare som upplever att Oatly skapar splittring i branschen med provocerande kommuniktion. 

För Resumés räkning har undersökningsbolaget Meltwater tagit fram en analys av hur snacket går kring Oatly i både sociala och redaktionella medier sedan lanseringen av "Spola mjölken". 

Enligt analysen har kampanjen fått ett stort genomslag i sociala medier, bland annat tack vare att många stora konton på bland annat Twitter har kommenterat den. Ordmolnet ovan visar vilka ord som förekommit mest frekvent i diskussionen kring Oatly mellan den 10-18 september.

LÄS MER: "Oatlys nya drag – varumärkesskyddar Arlas 'brölk'"

Vad som står klart är att "Spola mjölken" har rört upp mycket negativa känslor. Antalet publicerade inlägg i sociala medier om Oatly är under perioden omkring 2 2000 och orden "skiten" och "kinesiska" är mest använda. En av de frågor som står i centrum för kritiken mot kampanjen är att det skulle vara oärligt av Oatly att framhålla havreprodukters klimatfördelar i jämförelse med mejeriprodukter, då man samtidigt har en kinesisk delägare som investerar i kolkraftverk. 

Johan Ingerös tweet är en av de som skapat mest engagemang, följt av Katarina Janouch och Jan Ericson.

 

 

I redaktionella medier har det publiceras cirka 45 artiklar om Oatly mellan den 10-18 september. Ordmolnet nedan visar de mest frekvent använda orden, med "Oatly" exkluderat. 

 



Dela sidan: