Dela sidan:

Under torsdagen presenterar SAS det nya utseendet på sin flygplansflotta, som har fått en uppdatering för första gången på 21 år. Det är SAS inhouseteam och den skandinaviska design- och varumärkesbyrån Bold som ligger bakom den nya visuella identiteten på exteriören, som presenteras som en "modern take på klassisk skandinavisk design" och syftar till att lyfta fram SAS framtid som flygbolag. 

Den nya designen är framtagen efter ett analysarbete som bland annat visat att den blå färgen, som har blivit SAS signatur, tillsammans med logotypen är de starkaste elementen när resenärer beskriver sina känslor kring SAS som varumärke. 

LÄS MER: "Så ska SAS återskapa förtroendet efter pilotstrejken"

Därför har man valt att förlänga svansens blå färg ned på flygkroppen och lagt till en ny stor silverfärgad SAS-logga framtill på flygplanen. 

– Med det nya utseendet tycker jag verkligen att vi har hittat en design som flirtar med vår historia men som på samma gång har en framåtskridande blick som kommer ta oss längre in i framtiden. Det nya utseendet reflekterar också SAS nya visuella identitet och harmoniserar med uttrycket över hela vår produktdesign, på marken och i luften. Det här är viktigt för att ge våra resenärer ett holistiskt designuttryck under hela kundresan, säger Kristine Mayer, senior manager för strategisk produktdesign på SAS, i ett mail till Resumé. 

Bold började jobba med SAS redan 2014 och tog då fram en övergripande uppdatering av hela varumärkets identitet.

– Det har varit en livslång dröm att få möjlighet att jobba med exteriören på en flygplansflotta, inte bara på grund av den massiva storleken och skalan men också tack vare den långa livstiden på designen. Exteriör-projektet var ännu mer spännande för oss eftersom det var en av de få kvarvarande bitarna i den övergripande identiteten, säger Oskar Lübeck, grundare och kreativ chef på Bold. 

Inför omgörningen fick Bold i uppdrag att ta fram två olika designförslag. 

– Vi hade ett riktigt brett tillvägagångssätt när vi först minskade ned det från hundratals sketcher innan vi bestämde oss för två slutgiltiga förslag; en evolution och en revolution. SAS valde evolution-förslaget som vi fortsatte att utveckla i nära samarbete med deras inhouseteam och Airbus designteam i Toulouse, fortsätter Oskar Lübeck.  

Så SAS-designen uppdaterats: 

- Den tidigare grå färgen på flygplanskroppen har uppdaterats till en annan fräschare nyans.

- En "stor och stolt" SAS-logga har placerats framtill på planet, i en silvergrå nyans.

- Den blå färgen på stjärtfenan förstärks och förlängs utmed planets buk.

- Motorerna, som tidigare var röda, har nu blivit silvergrå och pryds med blå SAS-kronor för att harmonisera med SAS övergripande visuella identitet.

- Ordet ”Scandinavian” finns fortfarande på motorerna, men nu i mörkgrått, för att kontrastera mot den silvergrå färgen på flygplanskroppen och för att flirta med färgskalan på SAS inredning.

- Ordet ”Scandinavian” har även placerats under planet på buken som en symbol för SAS skandinaviska ursprung och för att tydligt kunna identifieras från marken.

- Det skandinaviska ursprunget framgår också av de tre skandinaviska flaggorna som har moderniserats.  

SAS New Livery Reveal from Bold Scandinavia on Vimeo.

Oskar Lübeck på Bold och Kristine Mayer på SAS.



Dela sidan: