Dela sidan:

Förra hösten genomförde Kicks en omorganisation som innebar ett skifte av vd och att Gina Azaric (i dag marknadsdirektör på Telia) lämnade sitt uppdrag efter att ha byggt upp varumärkets omni-kanalerbjudande, nya e-handelsplattform, samt nya grafiska profil och varumärkesplattform anpassad för den digitala transformationen. 

Hon har ersatts av Erica Bennerholt som senast kommer från Schneider Electric, specialist inom energihantering och automation, där hon haft titeln Vice President Schneider Electric Retail & Partner Projects. Innan dess var hon på egenvårdsföretaget Bringwell som Sverige-VD och nordisk marknadschef i nära tre år. Under tolv år hade hon olika chefspositioner på L'Oréal där hon avslutade som nordisk marknadschef.

Hur har kravbilden på marknadschefen ändrats de senaste åren?
– Kravbilden i rollen som marknadschef har självklart förändrats under de senaste åren och är hela tiden i en förändringsprocess som går parallellt med kundens förändrade köpbeteende. Det är också ett ökat krav att förstå hela affären då kundresan i retail har förändrats i takt med digitaliseringen. Varumärkesupplevelsen bör vara homogen genom alla kundens touchpoints och samtidigt som kunden har olika önskemål beroende på var man befinner sig i köpprocessen, avslutar Kicks informationschef Maria Kempe.

Hur ser utmaningarna ut för Kicks framöver?
– Kicks är mitt inne i en fundamental förändringsresa där en central del är att integrera butiker med personlig service med en växande e-handel, snabb distribution och smidiga betalsätt. Fokus för Kicks är därmed att arbeta än mer datadrivet och kundcentriskt, med målet att skapa ett mer relevant kunderbjudande, en starkare köpupplevelse och samtidigt höja kundnöjdheten.



Dela sidan: