Dela sidan:

När Facebook nu lanserar tre nya annonsformat är interaktivitet den gemensamma nämnaren. "Polls Ads" är videoannonser där det går att ställa en fråga med två förutbestämda svar och som kommer ligga direkt i nyhetsflödet på Facebook. Dessutom expanderar Facebook annonsformatet "Playable ads", vilket gör det möjligt för människor att spela ett spel direkt i en annons. Snart rullas även AR-annonser ut, ett annonsformat som låter annonsörer och användare använda kameraeffekter direkt i en annons. 

Satsningen på interaktivitet baseras på att Facebook märkt av en efterfrågan från varumärken om att ge någonting mer tillbaka till kunder och konsumenter än vad som är möjligt med den gamla tidens annonser, som handlar om att skicka ut ett budskap och få respons i form av likes eller kommentarer. Med de nya interaktiva formaten hoppas Facebook kunna bredda möjligheterna för annonsörer att bygga engagemang och lojalitet hos publiken.

– När vi på Facebook pratar om hur man skapar framgångsrik kommunikation handlar det alltid om att utgå ifrån användarens beteende. Vi brukar rekommendera att man strukturerar en kampanj enligt "pitch, play, plunge". Pitch-delen handlar om att snabbt få ut sitt budskap när folk scrollar igenom flödet, men den biten som utvecklas inom de här nya formaten är play-delen – den interaktiva delen, berättar Josefine Billström, kreativ strateg på Facebooks Creative Shop i Sverige, för Resumé.

LÄS MER: "Liv Sandberg: 'Vi har tagit stora kliv mot transparens'"

Utmaningen för kreatörer när det gäller interaktiva annonsformat har historiskt varit att det saknats skala på grund av att få människor haft möjlighet att ta del av dem, vilket har gjort det svårt att sälja in den typen av idéer. Fördelen nu, säger Josefine Billström, är att de interaktiva formaten kommer finnas direkt i nyhetsflödet på Facebook.

– Det gör att kreativa idéer som bygger på interaktivitet blir mer försvarbara i och med att du nästan massmedialt kan nå folk med formaten.

Vilka särskilda krav ställer interaktiva format på varumärken?
– Det kommer alltid tillbaka till att det måste finnas relevans för användaren i upplevelsen. Den kommunikation som slår igenom är den som faktiskt ger oss någonting som vi har användning av tillbaka. Dessutom måste det finnas unikitet så att annonsen sticker ut i flödet.

Josefine Billström berättar om ett case från Wemakeup som tydligt visar möjligheterna för annonsörer med att använda förstärkt verklighet. Sminkvarumärket gjorde annonser byggda på AR på Facebook där kunderna kunde testa den senaste läppstiftsnyansen, och fick tack vare detta en stark ökning av antal köp.

– Det fanns ett tydligt syfte för användaren att interagera med annonsen. Wemakeup lyckades dessutom få in själva produkten i annonsen på ett användbart sätt. Användarna spenderade i genomsnitt 38 sekunder på annonsen – en väldigt lång tid för en interaktiv upplevelse. 

LÄS MER: "Vi stickar hål på myten: Nej, Facebook avlyssnar oss inte"

Förutom de större möjligheterna att engagera publiken, vad mer kan varumärken fånga upp genom att satsa på interaktivitet?
– Chatbotar är den typen av interaktivitet där du som varumärke kan få in mest information om dina kunder. Du kan få otroligt mycket feedback direkt in på marknadsavdelningen, som annars ofta stannar hos kundtjänst. Det finns bolag i USA som i princip har använt chatbotar som en plattform för produktutveckling genom att via den skicka ut produkter som användarna får testa. I Polling ads kan du snabbt få feedback kring vad användarna tycker i och med att du alltid har två tydliga svarsalternativ ställda mot varandra. Genom det kan du snabbt ta tempen på din målgrupp i olika frågor. Playable ads gör det möjligt för företag att låta användarna testa produkten direkt i annonsen.

– Allting på våra plattformar funkar bäst när du har en "test and learn-approach" – att du hela tiden testar dig fram och på så vis förbättrar upplevelsen för användaren.

Är interaktiva annonsformat framtiden för varumärken på Facebooks plattformar?
– Om man tittar på vår långa product roadmap är vi just nu i AR, men tittar även en del på VR genom Facebook Oculus. Så jag tror absolut att interaktivitet är ett av de formaten som vi kommer satsa mycket på framöver. Men man ska komma ihåg att folk beter sig olika på vår plattform i olika skeden, därför måste varumärken också fortsätta med det vi kallar pitch-annonser. Vissa scrollar bara snabbt igenom flödet på bussen och då kanske inte är rätta tillfället att stå och interagera med ett format.

– Men jag tror bara vi har sett början på vad som kommer komma inom interaktivitet framöver. Vi har några av världens bästa byråer och modigaste annonsörer i Sverige så det ska bli otroligt kul att se vad Sverige kommer göra för att pusha utvecklingen framåt och ta tekniken till nästa nivå.



Dela sidan: