Dela sidan:

Våren 2017 tog Lars Hygrell över som global marknadschef på vitvarukoncernen Electrolux Group, en koncern där även AEG och Electrolux Home ingår. I samband med hans tillträde inledde bolaget ett arbete med att se över all marknadskommunikation. Nyligen har man bland annat flyttat de digitala medieköpen och planning-avdelningen inhouse.

Nu står det klart att Forsman & Bodenfors får det globala kreativa uppdraget för hela koncernen. Arbetet kommer att ledas från Forsman & Bodenfors svenska kontor och speciellt fokus kommer ligga på varumärkesbyggande kampanjer på den europeiska marknaden.

– Ett viktigt led i Electrolux Groups ambition att bidra till en mer hållbar hemmamiljö för kunder över hela världen är att bidra med relevant kommunikation. I Forsman & Bodenfors har vi hittat en globalt erkänd partner som kan bidra med både strategisk och kreativ kompetens i absolut världsklass. Vi ser verkligen framemot att inleda vårt samarbete med dem, säger Lars Hygrell, CMO på Electrolux Group i ett pressmeddelande.

Electrolux Group omsätter cirka 130 miljarder kronor fördelat på cirka 150 marknader.  

– Både Forsman & Bodenfors och Electrolux är svenska varumärken som gett sig ut på en global resa. Electrolux är dessutom ett värderingsdrivet företag med en stark kultur och ett tydligt syfte rotat i innovation och hållbarhet. Det här samarbetet tror jag kommer locka fram det bästa från båda parter, säger Forsman & Bodenfors vd Silla Levin i ett pressmeddelande.

Forsman & Bodenfors jobbar sedan tidigare med Volvo, Procter & Gamble, Diageo, H&M och Adidas. Sedan byrån 2016 köptes upp av MDC Partners har Forsman & Bodenfors haft som ambition att bli en mer internationell byrå. I september 2018 slogs de ihop med den den mer techinriktade byrån KBS. I nuläget har byrån cirka 700 medarbetare fördelade på kontor i Göteborg, Stockholm, New York, London, Montreal, Toronto, Shanghai och Singapore.



Dela sidan: