Dela sidan:

Efter nedläggningen av Edelman Deportivo i Sverige blev tidigare vd:n Lotta Onajins nya uppdrag att sjösätta telekombolaget Rebtels nya fintechvarumärke. Som chief of story är hennes roll att ansvara för Rebtels story och hur varumärket tar sig uttryck hela vägen internt och externt. 

LÄS MER: "Efter Edelman Deportivo – här är Lotta Onajins nya uppdrag"

Nu står det klart att det nya varumärket heter Majority och är den första digitala banktjänsten som riktar sig specifikt mot målgruppen migranter.

Varumärket är skapat av teamet bakom Rebtel och NoA-byrån Bold har utvecklat varumärkesplattform, visuell identitet, namn, fysisk- och digital gestaltning. Allt beserat på Majority’s kärnvärde om jämlikhet och "tron på en värld där människor värderas utifrån deltagande i samhället, inte ursprungsland".

Varumärket och den visuella identiteten är byggd kring namnet. Bold översatte namnet
Majority rent visuellt, till en grafisk struktur som kallas ”The Canvas”. Denna canvas består av en geometrisk grid, inspirerad av flaggor. Den illustreras av ett brett antal färger som kan appliceras tillsammans med fotografi, animering och typografi. Identiteten är ett "oändligt, mångsidigt och enhetligt" designsystem som binder samman hela varumärkesupplevelsen: från en intuitiv, lättanvänd bankapplikation, till kreativa pop-up’s och kommunikationsenheter.

Tjänsten lanseras i Houston, Texas hösten 2019. 

– Det gör mig oerhört stolt och glad över att se vår design ha en så positiv inverkan i så många människors liv, från Houston till Stockholm till var vi än vänder oss. Det är verkligen ett varumärke ”beyond borders", säger Oliver Helfrich på Bold i ett pressmeddelande. 

Lotta Onajin kommenterar:

– Designstrategin är fundamental i hur vi lyckas få fram budskap och upplevelse till våra målgrupper, såväl digitalt som fysiskt. Under den här processen har vi jobbat mycket nära Bold i ett prestigelöst och lustfyllt samarbete med högt i tak – som har resulterat i ett fantastiskt designkoncept och implementering som verkligen lyckas med sin uppgift.

Majority from Bold Scandinavia on Vimeo.

Arbetsgrupp

Majority:
CEO: Magnus Larsson
Chief of Story: Lotta Onajin
Designer: Vinh Kah
Copywriter: Yimin Peng
Designer: Amanda Mohlin Stuart
Produktionsledare: Stephanie Hergesell

Bold Scandinavia
Creative Director: Oliver Helfrich
Client Director: Helena Tencer
Senior Designer: Michael Laning
Designer: Jesper Nilsson-Böös
Motion Designer: Martin Klint
Senior Account Manager: Anette Hildebrandt
Brand strategist: Lina Öhlund



Dela sidan: